03-05-2008 10:00:19
hej jeg har en alm mascot stående hvor jeg mangler nogle dele så ville lige høre om en clubman kan bruges til dele det eneste jeg kan se forskel er kølerhjelm og skærme
Hej Benzo.
Virker ordentligt? vil det sige, at det virker af og til?
Der er strøm til relæet. Ingen fejl ved sikringen?
Angående de to små ledninger, så sidder den sorte til venstre, altså hen mod rattet. De er til selve pæren i kontakten.
Det løse stik, du har liggende inde bagved, er helt sikkert til elbagrude.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 03-05-2008 19:20:05
Katastrofeblinket virker ikke af og til, det virker slet ikke..
Har forsøgt med den sorte mod rattet, og den grønne i den anden retning, men intet held.. Der er heller ikke lys i knappen. Relæerne er nye, men har ikke fået checket strøm på dem.. God idé ;) Sikringerne fejler intet..
Men noget må virke, når kontakten påvirker mit blinklys. Når jeg sætter blinklyset igang, og tænder for katastrofeblinket, stopper blinklyset, og så snart jeg slukker for katastrofeblinket igen, starter blinklyset.
Benzo
Svaret d. 03-05-2008 20:04:47
Hm.......lyset i knappen kunne skyldes, at pæren er sprunget, men mon dog. Det var jo en ny kontakt.
Det at blinklyset holder op med at virke, når man aktiverer katastrofeblinket er lige efter bogen. Katastrofeblinkkontakten (langt ord :-) ) afbryder til blinkerarmen.
Det lugter af manglende strøm til kontakten.
Du kan bare måle på de to ledninger, jeg kan ikke huske, hvilken een, der skal være 12 volt på. På de gammeldaws bimetalrelæer ligger der 12 volt på begge.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 03-05-2008 21:22:59
Prøver jeg at gøre, ved ikke om jeg håber at det er problemet :P For at finde fejlen er godt, men det lyder ikke som en god fejl
Det andet mystiske stik jeg fandt er ikke til elbagruden, da jeg har et stik til elbagruden i forvejen.. Derfor virker det meget mystisk :S
Benzo
Svaret d. 04-05-2008 00:24:48
Ikke stik til elbagrude? Hm........javel. Det lugter da langt væk af nyere ledningsnet.
Så er stikket til en bremsetrykkontakt. Den hører til 2-kreds bremsesystemerne.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 04-05-2008 01:35:55
ja det er jo bare at starte fra en ende af hvis der kun er 2 ledninger på kontakten til katastrofeblinket skal der være 12 volt på den ende side når den er slukket og 12 volt på begge sider når den er tændt hvis der er det så er det jo bare at se om relæet for noget strøm både hovedstrøm og styrestrømmen fra kontakten når den er aktiveret. hovedstrømmen er klemme 30 og styrestrømmen er enten 85 eller 86 og der hvor strømmen til blinklyset kommer ud er 87 eller 87a alt efter om relæet har 4 eller 5 kontaktpunkter
zeemax mini
Svaret d. 04-05-2008 10:04:17
Jelshøj, desværre nej, for sådan en er der også blevet monteret i bilen.. Har en kontakt til lys, en til bremsetest, en til elbagrude, og en til katastrofeblink..
Og 2 ledninger til katastrofeblink? Altså i stikket bag kontakten sidder der 2+4 ledninger.. Kan forestille mig at de 2 fungerer når det ikke er slået til, og blinklyset virker normalt? Eller er det omvendt?
Skal i hvert fald have målt strøm
Benzo
Svaret d. 04-05-2008 10:20:34
Al den slags lækkerier er da blevet eftermonteret, når det er en årgang 71´er :-)
Men pyt ;) Så har du også viskerkontakt på ratstammen?
Har du en Haynes? for der er pænt med diagrammer, inklusiv tegninger af kontakter og deres indvendige forbindelser.
Et billede siger mere end tusind ord :-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 04-05-2008 10:46:35
Ja jeg har haynes, men er ikke særlig god til at læse diagrammer.. Synes de er alt for forvirrende :P
Ja jeg har også viskerkontakt på ratstammen..
Der er åbenbart stik til 5 kontakter, men har ingen idé om hvad der ellers kan være af kontakter i bilen, udover de 4 jeg har nu, for sådan noget som tågelys etc, er ikke noget jeg har på bilen.
Benzo
Svaret d. 04-05-2008 12:00:47
5 kontakter!? Det var lige godt satans! :I Hvornår har man gjort plads til fem stk. Er vi så oppe i noget fra engang i firserne og frem.
Nu må de med de nye Minier stå frem ;)
Min Haynes rækker kun frem til ca. 80.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 04-05-2008 13:45:09
Er også pænt nysgerig, for jeg har ikke plads til flere kontakter :P Men der må jo være en grund til at stikket ligger der.. Måske der er kommet et nyt ledningsnet i engang?
Benzo
Svaret d. 04-05-2008 18:47:47
Du nævnte tidligere, at der ikke var monteret tågelys, men det er da ikke utænkeligt, at det lige præcis er en tågelyskontakt, det stik er til.
Og bid dig roligt i låret på, at der er kommet et mere moderne ledningsnet i :-) For en årgang -71 Mini har ikke ret mange ledninger ;) Den er heller ikke født med visker/vasker kontaktarm ved ratstammen.
Og så vidt jeg husker, har den slet ikke den type kontakter. Den er født med de der stilk kontakter, lavet af metal. Kram ;)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 04-05-2008 20:52:41
Tror heller ikke den havde alt det geil, men stilk kontakter tror jeg dog ikke den har haft? Selvom det ville være fedt.. De er bare dejligt :D
Benzo
Svaret d. 04-05-2008 22:31:42