Kørt uden olie/vand

17-02-2008 18:11:18

Kære alle.
I fredags købte jeg en velholdt lille Morris Mascot 850. Men det viser sig at den nu tidligere ejer ikke havde fyldt hverken olie eller vand på. Og jeg glemte selvfølgelig at tjekke det som det første. Igår kørte jeg 1-2 minutter på motorvej (110 km/t), og begyndte at ryge. Skulle desværre køre 1,2 km for at komme af motoren. Da jeg kom af døde den. Den var meget varm - skyndte mig at hælde olie på. Der var stadig 1 cm. olie på pinden, men den var et godt stykke under minimum. Kunne køre hjem, men den røg fra motoren hvis jeg kom op på 70 km/t. Hældte vand på igår aftes, og kørte ikke i den.

I morges var den selvfølgelig blevet kold, den tændte i føtste forsøg og der var ingen mislyde. Udstødningen var normal, og den osede ikke. ville tjekke om den var fin igen. Motoren var varm, før jeg prøvede at køre 80-100 km/t. Dette kunne sagtens lade sig gøre. Men efter 15 mins kørsel, da jeg var hjemme igen, røg motoren. Den var meget varm. Tjekkede vandet - den var tom. Det viser sig den har smidt lidt vand, eller at køleren er stået af.

Mine spørgsmål er nu; skal jeg frygte min motor har taget stor skade? Er stempelringene mon brændt? .... Det var som om den ikke kølede, da motoren var meget varm.

Med venlig hilsen,
Kristoff.

Kristoff

Svaret d.


Tilbage