En guide til Plade arbejde

2015-09-05 11:55:12

Hejsa jeg påtænker at kaste mig ud I det stor eventyr det er at lave plade arbejde på et karosseri
Der for kunne jeg egentlig godt tænke mig om man evt kunne samle fif og diverse teori og praksis omkring det at lave plade arbejde på lige præcis en mini.
Her tænker jeg hvordan man lettest og mest korrekt liner pladedelene op så arbejdet bliver udført mest korrekt. samt hvormange punktsvejsninger der evt er ved samlingerne mellem forskærm og trekant stykkerne

Det var egentlig tænkt mest som en guideline til hjemme svejseren som ønsker at kaste si ud I kunsten at svejse Nye pladedele på sin mini
kunne være fedt med indput og så samle det på en hjemme side så man havde noget at gå efter :-)

Friis

Jeg vil starte med at sige at jeg endnu ikke selv har svejset i en mini, så derfor er det mere generelle ting jeg kan byde ind med.
Jeg er uddannet pladesmed, så jeg ved en ting eller to omkring svejsning af karosseridele.

Først og fremmest er der utrolig vigtigt at dine pladedele har fået en god grunder inden start. Jeg kan anbefale wurths quattro ruststop grunder på spray, som både fungere som alm grunder, svejse primer og decideret rust beskytter. Giv hele bagsiden og de samlinger der skal svejses. Husk at mat slibe og rengøre overfladerne inden du grunder.

Når du "punkt svejser" som i fagsprog hedder et propsøm, altså et hul der bliver fyldt op, skal du have mellem 35 og 40mm imellem hver svejsning, dette giver den korrekte flexibilitet og styrke.

Derudover er det vigtigt at du sørger for at have tætte svejsninger. Er der synlige huller, så luk dem. Spartler du over dem, kommer der fugt fra indersiden, som med sikkerhed giver dig rust igen. Skal du selv spartle over dine svejsninger, så skal du IKKE grunde under spartlen, da spartel masse opløser grunderen, og vil give problemer.

Benzo

Svaret d. 2015-09-05 12:50:59


Forskærme og trekantstykker er, så vidt jeg husker, rullesvejst fra fabrikken. Dvs. istedet for enkelte svejsninger, er det en uafbrudt svejsning.

jenskbh

Svaret d. 2015-09-19 04:25:41


Tilbage