Tændrør tilsoddet og våde / karburator indstilling

2015-08-15 19:14:42

Hej Mini folk.

Jeg hentede en bil i Sverige med en 3" udstødning, med næsten fuld udblæsning. Den kørte ret godt, men larmede for meget, og var ikke så pænt lavet. Har nu skiftet udstødningen til en RC 40 med 1 potte.
Har kun kørt små ture i den indtil videre, men i går da jeg skulle køre, kørte den helt af helvedes til. Den pruttede en masse, og trak slet ikke. Jeg har endnu ikke fået den til, at trække som den gjorde da jeg hentede den.

Kiggede på tændrørene i dag, og de er helt sodet til og våde. Kan det være den får for meget benzin? I så fald, er det på karburatoren man skal skrue på?

Er der nogen det ved, om Poul Heickendorff stadig justerer? Eller er der en anden Karburator guru, der gør det i nordsjælland/Kbh?
Mvh Jonas

Adorabilis

Det er en 1275 motor, boret op til 1301 med skarpe knaster og weber 45

Adorabilis

Svaret d. 2015-08-15 19:17:56


Karburatoren går ikke lige pludselig ud af indstilling.
Umiddelbart vil mit gæt være en hængende svømmerventil, så benzinniveauet er for højt.
Hvis koldstart funktionen er tilsluttet, kan den godt lække benzin, og det giver alt for fed blanding.
Jimmy Julshøj på dine kanter er manden👍
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-08-15 23:42:26


Hej Carsten.

Men kan det have noget at gøre med udstødningen, der gik fra en3" til 2"? Der er jo ikke nær så meget gennemgang nu

Adorabilis

Svaret d. 2015-08-16 00:54:31


Det har betydning, ingen tvivl om det.
Men jeg syntes symptomerne er rigelig slemme til bare at tørre det af på udstødningen;-)
Hvilken knast sidder der i?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-08-17 12:26:34


Hehe, nu er jeg tømrer, så jeg ved ikke så meget om det endnu :) Jeg ved ikke andet om knasten, andet end den er skarp. Men har fundet ud af, den gamle ejer, ikke har fået den kørt ind. Så det er nok der problemet ligger. Indsugningsmanifolden til weberen ser også lidt hjemmelavet ud. :/

Adorabilis

Svaret d. 2015-08-17 17:18:24


Jo skrappere knast, jo vigtigere er det at få den timet korrekt ind.
Men det ændrer ikke nok ved den alt for fede blanding.
At du er tømrer er ingen undskyldning ;-) I håndværkere har mange talenter.....
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-08-19 11:18:12


lige til noget andet, den indsugningsmanifold der sidder på, er ret lang. Mekanikeren sagde, det ville være bedre med en kortere? Er det korrekt? En kortere vil også gøre , jeg kan få mit elskede store runde speedometer ind. Som det er nu, går luftfilteret på weberen igennem torpedovæggen. Mvh Jonas

Adorabilis

Svaret d. 2015-08-19 11:26:32


Du må ikke få en for kort indsugningsmanifold, minimum en 10 cm lang skal den være.

Laze

Svaret d. 2015-08-19 22:36:26


Bliver det bedre, jo længere ? Der sidder også et kabel fra et dæksel på strømfordeleren, der ligner en paraply, som går op til indsugningsmanifolden. Hvad jeg har kunne finde ud af på nettet, er det vacum. Men når jeg kigger på billeder, af andres motorer, og kigger på nye indsugningsmanifolder, er det ikke alle der har dem. Hvad er bedst?

Adorabilis

Svaret d. 2015-08-19 23:01:16


Vacum er for at for bedre benzin øko og det er ikke mange at Weberne der har udtag til det.

Indsugningesmanifolden skal ikke være for kort da det giver mere modstand at for luften at lave skarpe sving

Laze

Svaret d. 2015-08-20 09:36:21


Okay tak :) Og de ca 10 cm, skal det være efter bøjningen, eller i alt?

Adorabilis

Svaret d. 2015-08-20 10:08:30


I alt er ok. En total længde på 10 eller over er fint

Weberen skal man have helt inde i kabinen :-)

Lasse

Laze

Svaret d. 2015-08-21 09:17:22


Lige nu, sidder den også næsten prikker på instrumentbordet :) Skal bare have speedometer i midten, så det er lidt problematisk :(

Adorabilis

Svaret d. 2015-08-21 13:42:11


Sådan er det med Weber ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-08-22 11:22:43


Jeg fik fat i en på ca 10 cm, det burde hjælpe lidt :) Men hvad er egentlig bedst - SU eller Weber? Er det er spørgsmål, der kommer an på smag? Eller er der kæmpe forskel, om man vælger det ene frem for det andet?

Adorabilis

Svaret d. 2015-08-22 11:27:29


Stor forskel.
Ingen tvivl om det.
Weberen giver en helt anden respons ved acceleration, da SU´en ikke har en decideret accelerationspumpe.
Dermed ikke sagt, at SU er dårligere. De er mere omgængelige at køre med. Weberen er mere ræs ;-)
Smag og behag er heldigvis forskellig.
Så lang manifold som muligt til Weberen, så flower den bedst. Ikke så mange bøjninger, der kan genere luftstrømmen.
En der har forstand på Weberen kan få den til at gå fint.
Personligt foretrækker jeg dobbelt SU, men det er jo irrelevant i denne her sammenhæng ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-08-23 10:32:36


Jeg skal have rææææz, så det er godt med weber så 8)

Er der et kendetegn på en A+ motor, frem for bare en A?
Er der andre måder, at se hvilken elektroniske tænding, man skal vælge?

Og tak for alle svar indtil videre :)

Adorabilis

Svaret d. 2015-08-25 23:37:19


A+ har kun en bolt til at holde fordeleren, blokken har ribber. Og generatorbeslaget er meget kortere end på en A motor.
Elektronisk tænding vælger du ud fra fordeleren, hvis du tænker på Accuspark.
Men da der sidder en skrap knast i motoren, kan det anbefales, at du får en fordeler, der passer til knasten, evt. noget programmerbar tænding.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-08-29 19:14:54


Hvad nu hvis, jeg ikke ved noget som helst om knasten, og ikke lige har mulighed for at tage motoren ud? Er der så en fordeler, det specefikt kan være, som er en "all round" ?

Adorabilis

Svaret d. 2015-08-30 00:46:17


Noget "fast road" fordeler vil nok være mit forslag.
Minispares sælger noget afh. af knast.
http://www.minispares.com/product/Classic/Electrics/Ignition/Distributors/C-27H7767.aspx?090802&ReturnUrl=/search/classic/distributor.aspx|Back%20to%20search
Noget i stil med denne:
Lige den er til A+ motoren.
Den har så ikke elektronisk tænding, men det kan jo tilføjes ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-08-30 16:37:06


Findes der egentlig en fordeler, hvor den elektroniske tænding sidder på?

Adorabilis

Svaret d. 2015-08-31 20:27:32


http://shop.aseriesspares.co.uk/product-category/ignition/a-sd-electronic-distributors/4-cylinder-fast-road-electronic-distributors/page/2/

Du skal bare lige have styr på. om din motor er A+ eller alm. A-
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-09-01 15:10:55


Ja, det må blive næste projekt, når jeg får den hjem igen :) Er det smart at sætte en sports tændspole på, når nu jeg er i gang?
Mvh Jonas

Adorabilis

Svaret d. 2015-09-01 15:53:49


Tjae, hvis den der sidder nu er standard, og måske en gammel hund, så ja ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-09-01 16:35:46


Iiiih det bliver en dyr omgang!!

Adorabilis

Svaret d. 2015-09-01 17:17:29


Det er hobby;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-09-02 05:44:05


Nu har jeg lagt billeder op af fordeleren og generatoren. Ved godt, det ikke er de bedste, men kan man udfra dem, se om det er en A eller en A+, eller dkal billederne tages fra andre vinkler?

Og en anden ting

Jeg har ikke fået kørt mange kilometer i den endnu. Bilen har altid rystet en smule, og dækkene var slidt. Derfor blev de skiftet og afballanceret. Da jeg hentede den, rystede den ekstremt meget, og vi fik lige kigget på den. Efter skivebremserne er kommet på, passer centreringen ikke, og den sidder kun fast på en meget lille del af anlægsfladen på den inderste ring. Jeg ved ikke, hvordan den tidligere ejer. Mit spørgsmål er så, om det er normalt, der er 2 centerringe på navet, i forskellig dybde inden anlægsfladen kommer? Hvis ikke i forstår det, må i sige til, så jeg kan prøve at forklare bedre :)

Mvh Jonas

Adorabilis

Svaret d. 2015-09-04 20:40:18


Der er en A motor. Altså den gamle type.
Navene ser lidt mærkelige ud.
Syntes ikke jeg kan mindes, at der er to ringe rundt om møtrikken...
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-09-04 23:51:44


Er der nogen forskel på ydeevne om det er en A eller A+? Og hvad er generelt forskellen på de to motorer?

Adorabilis

Svaret d. 2015-09-05 10:18:03


A+ er mere slidstærk. Stivere blok, muligvis også bedre krumtap, men det ved eksperterne ;-)
Ydeevnen må være den samme. Tuningsmulighederne er ens.
A+ har kraftigere mellemhjulslejer, og tandhjulene skulle være stærkere. Noget med vinklene på tænderne.
At de så har brugt ringere kuglelejer i gearkasserne, er en anden sag.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-09-05 22:52:10


Så det er ikke heeelt skidt med en A'er kun? :)

Adorabilis

Svaret d. 2015-09-05 23:08:50


Nej nej, så ringe står det heller ikke til;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-09-07 08:20:11


Speedertrækket til karburatoren er hjemmelavet, med fjedre fra en Puch Maxi. Jeg havde fundet et lækkert kit, der skulle monteres ovenpå. Det fyldte desværre for meget, så der er ikke plads. Har nu fundet http://www.minisport.com/gmclp4241-weber-40-45-dcoe-linkage-kit.html . Er det noget værd?

Det er jo ikke altid, man hører lige gode ting om Minisport

Mvh Jonas

Adorabilis

Svaret d. 2015-09-11 20:31:13


Det du linker til er fint.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-09-12 23:14:57


Der følger ikke choker/speeder kabel med, og dem der sidder er trætte. Hvor meget betyder længden i dette tilfælde? For det speeder kabel der sidder, er møg langt!!

Adorabilis

Svaret d. 2015-09-14 09:37:40


Tilbage