Regler for isætning af større motor og skivebremse

2015-06-12 21:37:06

Jeg har en fuldstændig standard 1974'er Mini med 998 motor og tromlebremser. Den kunne godt bruge lidt mere pep så jeg overvejer at sætte skivebremser på og skifte til en 1275 motor. Nu siger min synsmand så at det ikke længere er lovligt. Hverken at sætte skivebremser på eller sætte større motor i!
Emnet har sikkert været behandlet et hav af gange før, men jeg har ikke kunnet finde fyldestgørende svar.
Hvordan er reglerne? Hvad kan jeg gøre (indenfor reglerne)?

Mvh Hans

HanVib

Hvad jeg lige kender til det med skivebremser og forøgelse af motor, så er det noget med at du skal kunne dokumentere at skivebremserne er lavt til Minien dog har jeg selv monteret skivebremser på min, hvilket synsmanden kun syntes var super da det jo vil forbedre miniéns bremse evne.
Ang 1275 motoren så overstiger du 20% reglen og skal der for betale en afgift. Beløbet ved jeg desværre ikke hvad det render op I.
Jeg kender så op til flere som har smidt en større motor I kørt til syn og den så er gået igennem da synsmanden kan have problemer med at kende forskel på motoren da de ligner hinanden med få undtagelser...
Håber det var svar nok
ellers må der være andre kloge folk som kunne byde ind med anden viden :-)

Friis

Svaret d. 2015-06-13 06:23:29


Til Austin7.
Beklager men det er totalt vås.

Du må tune den eksisterende motor ubegrænset i forhold til afgift. Du må udskifte motor indenfor 20% uden afgift. DVS. en 998 kan få en standard 1098 motor i. En 1275 er over 20% grænsen, så det vil udløse afgift fra told & skat.

Til HanVib : Find en ny synsmand. Kan du ikke finde en så skriv. Så kan jeg måske hjælpe :-)

mini thirty

Svaret d. 2015-06-13 23:23:56


20% gælder kun hvis du skifter til større volumen eller montere hjælpemidler.. som turbo eller kompressor.
på f.eks en 998, må du gøre alt du kan ..topstykker, ventiler, knaster, stempler, svinghjul, gearkasser karburatore osv.. og det må gerne overstige 20% uden omreg.
Det er ihvertfald det jeg har hørt fra diverse synsmænd, mekanikere osv.

Så hvis din effekt forøgelse overstiger 20% ved montering af en større motor, turbo osv. skal du tale med motorkontoret.

I værste fald kan du ende med forsikrings problemer i et uheld.. hvis papirene ikke er iorden.

Det er hvad jeg har hørt - og det kan jo være forkert.. men jeg har troet og gået på det.

julianfalck

Svaret d. 2015-06-14 11:12:16


Tak for de mange svar. Det er tydeligvis et emne med mange fortolkninger af forskellige overleveringer.

Det kunne være cool med en grafisk fremstilling af hvad der lovligt inden for reglerne sammen med ægte sager der angiver hvad andre har betalt i afgift og forhøjet forsikring. Og et par srækhistorier hvor det er gået galt. Et emne til en kommende artikel på siden her.

Udskiftning fra 998 til standard 1098 motor er altså lovligt da det øger effekten fra 38 til 45hk hvilket er præcis under 20%. Jeg kan også skifte topstykke, stage 1 udstødning, knast og karburator på den eksisterende men kun op til 20% effekt forøgelse. Er det korrekt forstået?

Hvis jeg køber et brugt set skivebremser fra en nyere Mini er de ok at sætte på, men nye kit fra eks minispares er ulovlige da der ikke er tuv godkendelse på dem. Har jeg fanget det denne gang?

På min registreringsafgift står der intet om motor størrelse. Er det en oplysning de har hos Skat? Hvis informationen ikke findes, er det vel umuligt at diskutere mere eller mindre end 20% forøgelse da udgangspunktet er ukendt.

Hans

HanVib

Svaret d. 2015-06-14 14:10:57


Ja. Det er lidt af en jungle. Jeg nørdede en del i det den gang jeg var ansat ved statens bilinspektion. Det var i min egen interesse :-)

1098 ccm motor i standard trim er ok. Tunet er ikke ok eller med afgift.

998 med stage 1 kit under og over 20% er ok op til første reg dato 01.10 1984. Efter den dato kommer der emmisions bestemmelser der skal overholdes. Lidt mere bøvlet.

skivebremser er ok hvis det er originale bremser og i et komplet bremsesystem. Altså et komplet 7,5 " system eller 8,4" system eller 8,4" ERA turbo 4 stemplet komplet. Alt andet kræver TÜV eller fabriks godkendelse. Det sidste er nok ikke så nemt.

På din registreringsattest står der et standardtypegodkendelses nummer. I standardtypegodkendelsen står der hvilken motor den er godkendt med.

mini thirty

Svaret d. 2015-06-14 14:52:35


Ohh Ja.

Tuner du din 988 over 20% eksempelvis til 50 hk skal du i forhold til syn dokumenterer at dine tromlebremser er gode nok. Da de er de samme som på 1098 er det ikke det store problem.

mini thirty

Svaret d. 2015-06-14 15:05:00


Hvad forsikring har du Austin7 ?

KarstenK

Svaret d. 2015-06-14 21:30:27


I min registreringsattest er felterne K: Typegodkendelsesnummer, P1: Slagvolumen (cm3) og P2: Største effekt alle blanke.

Betyder det, at der fra official side ikke finds oplysninger om hvilken motor der har siddet i Minien original?

HanVib

Svaret d. 2015-06-15 11:50:46


min vogn er synet og godkendt med twin cam topstykke, dette er dokumenteret og godkendt af skat, og uden ny afgiftsberegning, da der er tale om, og jeg citerer direkte fra svaret jeg fik fra skat da jeg spurgte til emnet," tuning foretaget på orig. motor eller en tilsvarende senere ilagt, er ikke omfattet af 20% reglen, såfremt der er tale om konventionel tuning (dog ikke trykladning og chiptuning), der skal dog fremlægge dokumentation fra producenten/importøren, og der skal samtidig laves tilsvarende ændring af bremsesystremet så effektforøgelsen ikke for væsentlig indflyddelse på vognens evne til at bremse forsvarligt,disse ændringer skal ligledes dokumeteres af producent/importør samt godkendes af synsvirksomhed. vedr. spørgsmål om definnering af motor. motoren er at opfatte som en hovedenhed grundlæggende, krumtap,motorblok og stempler, andre dele af den komplette motor må være at betragte som påmoterede dele eks. bundkar,topstykke,generator,starter osv"...og her kommer så det ironiske,

johnny b

Svaret d. 2015-06-15 21:11:39


havde jeg ville sætte en 1275 motor i, så havde det været en modelændring, og jeg skulle have betalt afgift til en cooper, fordi den i tidernes morgen var dyrere en en 1100, og ikke nok med det, da der samtidig er tale om "motorombytning" skulle jeg så også have betalt afgift af ekstra hk over 20%..........

johnny b

Svaret d. 2015-06-15 21:19:41


Hold os endelig opdateret med Skats afgørelse.

Jeg talte med en fra Motorkontoret hos Skat tidligere på ugen og han virkede meget imødekommende og behjælpelig. Jeg spurtge om han vidste hvad afgiften ville være hvis jeg skiftede fra min 998 til en 1275 motor. Han kunne selvfølgelig ikke udtale sig om hvad afgiften ville være i mit tilfælde men gættede på mellem 5000 og 15000 kr. Hvis du vil have en præcis udtalelse kan du søge om et bindende svar fra dem. Det koster 400 kr. Alternativt sagde han at at man kan køre til syn med den nye motor i og lade dem anmelde det og så se hvad beløbet er. Er det for dyrt, kan man skifte motor tilbage til den originale og få afgiften annuleret.

HanVib

Svaret d. 2015-06-17 09:13:22


Med hensyn til skivebremser, har Cooper S aldrig været typegodkendt, hver enkelt blev synet inden indregistrering.

Boman

Svaret d. 2015-06-19 16:54:46


Tilbage