Gode råd og motor

2015-05-26 17:07:19

Jeg står for at skal have åbnet motoren i maskotten, en 1098'er pga af slidte stempelringe.
Når jeg så alligevel har motoren ude, overvejer jeg om der skal piftes lidt mere umpf i den.
Jeg tænkte lidt skarpere knast og et stage one kit.
Jeg aner ikke en dyt om det og søger en der kan rådgive lidt. Man har jo heller ikke ubegrænsede midler til at lave det om igen.
Jeg ved heller ikke hvilke stempelringe jeg skal købe, de hedder jo 1098 +20, +40, +60.... Hvad menes der med det?
Vh Jacob

junior

De mål du nævner er overstørrelse ringe. Hvis motoren er boret op, så springer målene netop fra +20 osv.
Det kan du måle med en skydelære, når toppen er taget af.
Hvis der ikke er ridser i cylinderne og ikke noget videre slidkant øverst, hvor den øverste stempelring ender, så kan du hone blokken og bare sætte nye ringe i.
Kort sagt, skift alt! ;-) Oliepumpe, osv.
Knast? Tjae.........det er jo lidt som at stikke hovedet i en hvepserede. Hvis du hovedsagelig kører småture og meget bykørsel, vil jeg ikke anbefale alt for skrap en knast.
Det betyder meget, om du får timet knasten rigtigt ind.
Jeg har ikke så meget erfaring med de forskellige knastaksler, men Swiftune SW5/07 er glimrende til alle motorer. Piper 255 også.
Om Kent 266 bliver for hidsig, afhængig af hvad du skal køre, ved jeg ikke.
Toppen burde modificeres, deri ligger en del heste gemt.
Lidt højere kompression. 9,5-9,8 stykker vil være gavnligt, men også det er afhængig af knastakslen.
Og dobbelt SU! Et sæt 1,25" vil virkelig give motoren et friskt pust ;-) Ikke specielt hvad heste angår, men motorgang og speederrespons.
Og der er endnu mere;-)
Håber du kan bruge det til noget, om ikke andet, så da som input og forslag ;-)
Mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-05-27 11:01:34


Jeg lavede for mange år siden en 1098 motor til fruens Mini. Der blev ilagt en standard Cooper S knast, et Cooper topstykke og 2 styk 1 1/4" SU karburatorer.

Den trak helt fantastisk, man kunne starte i 2. gear, og skifte til 4. gear ved omkring 40 kmt og stadig accelerere fra fleste andre biler.

Personer, der både havde prøvet min dengang standard Cooper S 1275 og fruens bil, mente at fruens bil var det hurtigste pga. det formidable bundtræk.

Da bilen blev hugget op pga. rust, var der stor interesse for at få fat i motoren!

Boman

Svaret d. 2015-05-27 18:50:18


Hej Junior
Har sendt dig en besked ang. rep. Af motor
Peter

Peter M

Svaret d. 2015-05-27 21:10:11


Jeg har gjort følgende ved min: (det er en 998'er - men samme princip).

1275 (940) top der er fræst ned så det giver 10.5:1 i kompression. Lommer fræst i blokken
2x HS2 karburatorer på std. manifold (ikke portet, der er angiveligt noget at hente der)
CooperFreeflow manifold
RC40 udstødningssystem

Det har givet et _mærkbart_ løft i både moment og effekt. Hvis du kan finde en "295" top så behøver du ikke fræse lommer i blokken.

tb205gti

Svaret d. 2015-05-29 19:41:45


ahe, ahe. gode inputs.
er der nolge der har en skabelon, til at fræse ud efter, ved montering af "940" topstykke på 1098'eren?

Har set de to videoer som julianfalck har lagt i sin beskrivelse... men kan ikke nøjagtig se hvor, hvor dybt, hvor langt ud....etc.

så jeg regner med at det bliver en:
1098'er blok med "lommer fræset ud"
1275 (940) top
Piper 270 knast
enkelt HS4 karb, standart
standart udstødning.

hvad tænker de kloge om det?
Vh Jacob

junior

Svaret d. 2015-06-01 16:00:05


Fint, altså lige bortset fra den enkelte SU ;-)
Husk endelig at få timet knasten rigtigt ind. Man kan ikke altid stole på mærkerne på kædehjulene.
Nå ja, standard udstødning ville jeg kaste over højre skulder. Inkl. manifolden, især med den skrappere knast.
Noget 3 til 1, eller LCB plus en RC 40 udstødning ville være bedre..
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-06-01 18:56:12


Det eneste jeg lige slår mig på er at 1098'eren er langbenet, samme boring som 998 men længere slaglængde.
Jeg tror at 940 toppen er fed på 998 fordi den er mere villig til at gå de omdrejninger der skal til for at få den mængde luft igennem som 940 toppen kan tillade.. jeg ville måske tune den til at trække lidt længere nede.. F.eks. 270 knasten skal jo nok op omkring 2500 før den trækker...
Jeg mener bare med slaglængden ville jeg udnytte den og satse på moment og bundtræk.. og ikke skrigeri oppe omkring 6500-7000 som min 998'er den kan..

Så en top med lidt mindre ventiler end 940, måske 266knasten, og så 2 x HS2.. Og når du alligevel har den ude.. Oliepumpe, Dobbelt knastkæde, udtrykker leje, pakdåser alle vegne.. Hvis du skifter ringe, kan du skaffe flattop stempler, der vinder dig en smule kompression.. ja.. bare mine 5 cent.. :-)

Ifht. løftehøjde og fræsning.. gik jeg efter better safe than sorry princippet. og gik 4mm ned. man kan argumentere at det er skidt for forbrændingen med den lomme, og værre jo større.. Men når jeg tænker på jeg skulle i 3 gear op af bakken der lige ved slagelse bare for at holde 80km/t før jeg gik igang med motoren, og at jeg nu accelerere fra 100 og bare afsted uden problemer i 4 det samme sted.. ;-) så vil jeg sige at det virkede..

Peter! hvordan går det med rullefeltet? jeg gad godt ha' lidt tal på min snart :-)

julianfalck

Svaret d. 2015-06-03 11:40:19


Hey Julianfalck.

Ring lige på 50890035 eller sms så ringer jeg.
Har lige et par opklarende spørgsmål.

Vh Jacob

junior

Svaret d. 2015-06-04 15:39:10


Da en 1098 ikke bliver superhurtig sammenlignet med et 1275 motor, ville jeg ikke vælge et hidsig knastaksel, så mister man det formidable bundtræk, men kan ikke køre mange omdrejninger for at kompensere for det. Køreglæden bliver meget større med en std. Cooper S knast. Den fås - så vidt jeg ved - ikke mere.

Jeg havde en 286 SP knast i min Cooper S 1293. Det betød, at jeg fx. ved en lyskurv skulle vælge om jeg ville starte hurtigt - med hjulspin - eller lunte af sted. Efter jeg holdt op med at køre Hillclimb, købte jeg en knastaksel af Poul Heikendorff, en der minder om en standard Cooper S knast. Det har jeg sandelig ikke fortrudt, den er næsten lige så hurtig som før (8 sek til 100 kmt i stedet for 7 sek), MEN har et fantastisk bundtræk, den trækker godt fra 40 kmt i 4 gear (3.44 gearing).

Jeg ville vælge 2 styk HS2 karburatorer, den trækker bare så meget bedre med 2 karburatorer.


Boman

Svaret d. 2015-06-05 15:25:01


Hej Jacob

Jeg skal nok lige ringe imorgen :-) (tirsdag)

vh
Julian

julianfalck

Svaret d. 2015-06-08 23:08:40


Tilbage