Opstart med ny knast og lejer

2015-03-18 22:55:48

Hej

Jeg skal til at have samlet motoren igen så mini'en kan komme ud og køre. Den har fået lidt nye dele blandet en ny knast, løftere og lejer. Jeg har læst lidt omkring vedrørende indkøring af knasten og her er hvad jeg havde tænkte at gøre:

Min plan er at i det at den skyder igang så får den 25 minutter ved en 2500-3000 RPM for at "køre" knasten ind. Dette gøres uden dobbelt fjedre for at mindske trykket på knasten under indkøreingen, samt en helt normal mineralsk olie. Efter indkøreingen sætter jeg fjedrene tilbage og skifter olie og filter. Jeg er lidt i tvivl om hvilken en olie jeg burde køre med efterfølgende. Tidligere har jeg bare brugt en 15W40 mineralsk olie. Burde jeg bruge noget andet?

Er der nogle der har nogle gode råd?

Lasse

Ps: Fik efterfølgende lige søgt lidt og det ser ud til at der skal noget ZDDP i olien hvis jeg ikke bruger en klassik olie som allerede har det. Så burde en normal 15W40 olie med ZDDP tilsat være meget ok til den første 25 minutters indkøreing. Derefter burde man måske vælge Millers Classic Mini ?

Laze

lyder som en go plan. 15/40 til indkøring er ok. man kan vist få eller købe noget temeligt dyrt indkørings olie. men hvor godt der er når man alligevelle skifter efter de 25 min ved jeg ikke.

emaljevan

Svaret d. 2015-03-19 17:39:53


Jeg tænker hvis man tilsætter noget ZDDP additiv så er man nok godt kørende.

Laze

Svaret d. 2015-03-19 23:17:13


Hvorfor i alverden vil du smide mineralsk olie efter den når knasten skal køres ind? Er legeringen virkelig så ringe på fabriksnye dele?

Husk masser af CamLube under monteringen, og så ville jeg give den en god kvalitets fuldsyntetisk olie - ikke for tyk, så du har masser af flow - og ikke kun masser af tryk ;)

tb205gti

Svaret d. 2015-03-20 19:16:19


Jeg kørte min ind med en olie med højt zink indhold. og det er vist meget godt der de første 20-30 min.

http://www.mgcenter.dk/pi/Millers_Oils_Running_In_Oil_5_liter_1807_77.aspx

julianfalck

Svaret d. 2015-03-20 21:05:06


Tilbage