2013-07-20 00:38:42
Hej alle !
Jeg er lidt ny i mini verdenen men ved dog alligevel en del om motorer osv. Jeg har fået købt mig en rover mini med en 1300 SPI motor. Gearkassen var stået af så har købt en anden komplet motor men kunne godt tænke mig at få den tjekket igennem inden den bliver sat i bilen. Jeg tænker på mellemhjul gearkasse differentiale osv.
Nogen i kan anbefale der har lidt forstand på det ?
Rigtig god sommer
Mvh
Frank Andersen
Hvor i kongeriget bor du?
Boman
Svaret d. 2013-07-20 07:42:32
Hvor meget har din nye motor kørt?
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 2013-07-20 13:05:30
Jeg kommer fra sønderjylland Aabenraa men er da villig til at køre noget hvis det er det der skal til :)
Den skulle efter sigende have kørt omkring de 70tkm inden den blev pillet ud. Men ved at det leje ved mellem-hjulet er en svaghed og kan se på den motor der sad i hvor gearkasse/gearhjul er slidt at mellem hjulet har gnavet i alu'et derfor jeg gerne lige vil være sikker inden så den ikke laver mere skade. Topstykke og diverse andre ting skulle jeg gerne selv have styr på .. Puha sikke lang tekst i den her varme :)
Frankes
Svaret d. 2013-07-20 20:10:30
:-)
Man må fatte sig i korthed ;-)
Mellemhjulet er ikke så ringe, når det gælder en A+ motor, så noget kunne godt tyde på forkert spillerum.
Den nye motor, du har bør så nok adskilles fra gearkassen, så indmaden i gearkassen kan tjekkes. Kloge folk anbefaler at man skifter de store lejer, da kuglerne er lejret i plastic, hvor de gamle typer er af stål.
Plus tjek af bundgear og aksel.
Det er min omend begrænsede erfaring, at A+ motoren er hård ved endeslørs lejerne ved krumtappen.
Og har den kørt med 13" hjul, så trænger diffet nok også til rep.
Og sådan kan man blive ved ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 2013-07-20 21:12:42
Er som sagt ny i mini-verdenen så måske der var en der lige vidste hvordan og hvorledes der havde tid og lyst til at kigge på den mod betaling selvfølgelig.
Frankes
Svaret d. 2013-07-21 22:36:32
Frank, jeg har sendt dig en PM. Men det korte af det lange er, at hvis du kan hale en aftale hjem med Boman, trods en længere transport, så får du ikke bedre hjælp her fra forummet.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 2013-07-22 09:49:35
Når jeg ikke har skrevet længe, er det fordi, jeg nok er bosat lidt langt væk fra Sønderjylland, og det ikke er veldefineret hvad/hvor meget der skal ske med motoren. Det er svært at lave den ordentligt, uden at adskille den, og skifte alle slidte dele, og så er det en større arbejde.
Boman
Svaret d. 2013-07-22 12:30:02
En gammel "ny motor" skal efter min mening adskilles, og efterses, og alle tolerancer checkes.
Nye lejer og ringe, ventilstyr (renovering af top) check al slid på knast, knastlejer, løftere mm. så skal det nok gå.
Knast
knast
Svaret d. 2013-08-05 18:07:49