hjælp til justering

2015-03-12 22:47:13

HJÆLP! Jeg har brug for en venlig person, een som har tid og lyst til at hjælpe mig med at indstille tænding og blanding på min Mascot.
Den er en standard 1100 motor, med en accu-spark strømfordeler. Men den hoster, og skyder, og hopper...
Jeg bor i Kolding. Jeg håber der er en venlig sjæl, så man kan nå at få plader på inden stumpemarked.
Tlf: 50890035
Mail: jacob(at)refshauge.eu
Hjælp.

junior

Det lyder som om tændkablerne ikke sidder i den rigtige rækkefølge.
Prøv at tjekke dem.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-03-13 10:40:39


1 - 3 - 4 - 2
sådan ca. afhængig af hvor tidligt eller sent din timing er sat, vil kablerne i fordelerdekslet side øverst og nederst til højre og øverst og nederst til venstre.
Da rotoren drejer mod uret skal :
Øverste til højre går til nummer 1 (tættest på køleren)
Øverst til venstre i nummer 3
nederst til venstre i nummer 4
og nederst til højre i nummer 2


I forhold til timing vil det hele nok tippe en anelse til mod højre...

Hvis du er igang med at justere, er her et fint trick.

du skal løsne flangen på fordeleren så den kan drejes med hænderne, men så den ikke slev flytter sig.
Tag vakuumslangen af, og start motoren.
Stil tomgangen til 2000rpm (det er rart at have et tachometer her)
Drej fordelere med uret til motoren ikke længere stiger i omdrejninger, og drej så fordelere et sted mellem 150 og 200rpm ned igen.
Skru den fast og sæt vakuumslangen på igen og juster tomgangen ned til omkring 8-900rpm igen.

Den skal være gennemvarm. som når du justere blanding.

Normalt sidder der en lille pind på højre side af koppen på karburatoren. sådan nederst omme bagved.. den kan skubbe nålen et par mm op.

Hvis blandingen er for fed vil motoren stige i omdrejninger og dysen skal lidt op af.. en halv omdrejning på skruen er meget..(på HIF38 sidder skruen ind i siden på venstre side. skru ind gør mere fed, ud gør mere mager.
På HS2/4 er det bolten under carburatoren.)
Hvis den falder i omdrejninger er den mager og skal ha' lidt mere..
Den skal helst stige en smule for så at falde igen. så er den vist ok.

Tænding og blanding er noget afhængig af hinanden, så du kan skiftevis justere indtil du rammer noget godt.

Når jeg synes jeg har ramt noget hvor den trækker og det hele er godt, tager jeg et tændrør ud efter en lille tur. og der skal elektroden helt være sandfarvet eller khaki farvet.. :-) mørk/sort er for fed, og hvid er for mager... hvid er skidt fordi dine ventiler bliver meget varme.. og du kan brænde sæderne... æv.
for fed, og der er nogen der påstår at man skyller cylindrene og glasere dem, så ringene ikke er så tætte. men... du bruger vist bare lidt for meget benzin, soder det hele til og forurener for meget.

:-) håber det hjælper...

julianfalck

Svaret d. 2015-03-13 15:07:47


1-3-4-2.
For lige at præcisere ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-03-13 15:50:24


ææhhh.. sorry! fatalt! rettet ;-)

julianfalck

Svaret d. 2015-03-13 16:26:34


:-)
Tilgivet ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-03-13 16:43:59


Den skal gå _MEGET_ for fedt før du risikerer at vaske cylindrene - og dermed rive ringe og vægge. "almideligt" for fedt, og den vil bare sode.

tb205gti

Svaret d. 2015-03-18 10:26:11


Tilbage