Elektrisk benzin pumpe...

2015-03-04 09:57:59

Hej.

Jeg kommer fint helt ud i 1 gear. Men andet og tredie, når klampen er i bund og den nærmer sig redline. hoster den, som om den løber tør for benzin.
Iforhold til sidste år, har jeg nu et 4.1 finaldrive, så den kommer jo ud i de sidste omdrejninger noget hurtigere, så mit gæt er at den mekaniske benzinpumpe ikke rigtig kan følge med mere.

Hvilken pumpe skal jeg bruge? og er der mon nogen der har en brugt liggende man kunne få billigt? :-)


kh
Julian

julianfalck

I biblen står der, at en standard mekanisk pumpe kan klare 90-95 hk. Så det er nok ikke problemet ;-)
Men, han skriver også, at det er en fordel med en pumpe tæt på tanken, da den mekaniske er en suge pumpe.
Der er masser af de små Facet lignende pumper på nettet. Inkl. Biltema, de giver nok benzin, omend jeg syntes deres pumpetryk er lige overkanten.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-03-04 11:11:53


hvad mon det så ku være, den spinder så fint i første, men det er som om enten farten eller netop at den ikke får fyldt svømmeren hurtigt nok ... ?

julianfalck

Svaret d. 2015-03-04 17:29:26


Den burde jo accelerere hurtigst 1. gear, og dermed have sværere ved at pumpe benzinen frem, end i de øvrige gear.
Men til gengæld bliver belastningen jo større, jo højere gear. Og motoren suger hårdere.
Men så er vi jo ovre i noget med nålen.....
Har du målt pumpetrykket?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-03-04 23:16:49


Næææh, men nu har jeg bestil en ,4bars pumpe til bagagerummet.
Så ser vi :-) Det er jo også en god tyveriforsikring.. at gemme den kontakt ;-)
så kan jeg også få et flot ur mer i boxen!

julianfalck

Svaret d. 2015-03-05 09:03:39


Så kører det bare! :-)
Jeg håber svømmerventilen kan klare trykket.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-03-05 10:59:10


Jeg overvejer også en elektrisk benzinpumpe.



Fx en.
Facet Fuel Pump (fra minispares)

Den skulle give
4.0 to 4.5psi, 18 gallons per hour

Jeg har en helt nyt svømmer ventil osv i en HIF44

Kan den trykke for meget, eller hvad syntes i ?

Thomas

Teske

Svaret d. 2015-03-05 11:17:53


Den kloge mand skriver 2-3 psi.
Det er min overbevisning, at HIF´en er mere robust hvad svømmerventil angår, så måske den godt kan tage mosten.
Ellers må du sætte en trykregulator på.
Minispares har jo også en elektrisk pumpe, der minder om den originale SU pumpe, men med elektronisk styring fremfor kontakter.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-03-05 13:32:09


https://www.facebook.com/video.php?v=642821552490806&set=vb.484535388319424&type=2&theater - ved 6:11 kommer jeg ud på motorvejen, så kan man høre hvad der sker ret tidligt i andet gear og rigtig meget i 3...

julianfalck

Svaret d. 2015-03-05 16:55:52


Fin video, syntes det er pokkers svært at gætte på.....
Må jeg anbefale at sætte en lambdasonde i Y-røret. Så får du mulighed for endnu et instrument i kigge på ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-03-05 17:23:56


Ha ha

julianfalck

Svaret d. 2015-03-05 17:29:35


Justering på rullefelt.

Jacob

mini-Haribo

Svaret d. 2015-03-05 19:25:13


En tur på rullefelt er altid en god start, men sæt den e. pumpe på først så er det i orden og hvis du er bange for at få et for højt tryk kan det på det kraftigste anbefales at montere er filter king regulatur med ur så du kan se trykket på din benzin tilførelse. Og ja du kan sætte kontakter allevegne som tyverisikring af din bil.
Hvad er din motor specifikation egentligt?
Morten

MI

Svaret d. 2015-03-06 19:48:47


Julian er udpræget gørdetselv mand :-) Stor respekt for det.....
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-03-07 11:33:18


998cc med kent 286 knast, ultralight svinghjul, 12g940 top (dobbelt fjedre) flattop stempler, SCCR box, 4.1 final drive, single HIF38, electronisk tænding, ny-sleben krumtap balanceret med fuld kobling og dæmpet remhjul... Jeg tør ikke hive den over 7200rpm, selvom den rigtig gerne vil..

julianfalck

Svaret d. 2015-03-08 09:00:37


Rigtig godt set-up du har fået lavet der. Af med den mek. pumpe og på med en elektrisk med det samme ville være mit bedste råd, men husk og sætte en Regulator evt en Filter king på så er du sikker på at den ikke kan trykke benzin direkte igennem den karburator. Hvis din svømmer og nåleventil er af ukendt stand eller alder ville jeg skifte dem også. Held og lykke med projektet og husk en lille video når du skal teste igen med din nye pumpe.
Morten

MI

Svaret d. 2015-03-08 10:21:27


den er bestilt :-) og tak! jeg rapportere...

julianfalck

Svaret d. 2015-03-08 13:20:23


Glæder mig til at høre resultatet.

MI

Svaret d. 2015-03-11 19:02:34


..man kunne jo udregne hvor meget energi der er i den bezin derstår i svømmerhuset indeholder - og sammenholde det med momentkurven.. Meeen så bliver det pludselig meget teoretisk.

Trækker den fint hvis du rolig trækker den op til 5.000 omdr/min og så klamper til den de sidste 2.500 omdr/min? Hvis den gør det, så vil jeg ikke mene det er manglende benzin der er problemet.

tb205gti

Svaret d. 2015-03-18 10:39:19


hvis jeg "spare" på gas pedalen :-) er der ingen problemer.. Hvis jeg har den i bund helt ud i 1, og i bund igen i andet og tredie.. "starver" den efter 5k...

julianfalck

Svaret d. 2015-03-18 12:23:12


Hmm det kunne godt lyde som mangel på benzin - oplagt argument for 2 styks karburatorer. ;) Så fordobler du da dit "lager" - og monterer du en Facet punmpe også, så er du heeeelt sikker.

..Min egen får også en Facet pumpe, der er allerede filterking regulator/filter på den. Jeg er nysgerrig for hvor du vil placere den. I bagagerum, eller på bagbroen under bilen?

tb205gti

Svaret d. 2015-03-20 19:18:33


Det ved jeg ikke endnu.
Men jeg går nok ikke 2 x SU. der er mere indstilling og ingen performance ifølge vizard.. ;-)
men jeg tror jeg sætter den fast i tørvejr ..

julianfalck

Svaret d. 2015-03-20 21:00:58


Speederresponsen med 2x 1,25" SU er uovertruffen ;-)
Flowmæssigt? Tjae..........Maniflow laver en manifold, der passer til et sæt af de små SU´er. Så bliver det nok ikke bedre.
Og hvis så bare folk vil glemme alt om, at to SU´er ikke holder justeringen, og der skal pilles i dem i tide og utide ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-03-21 11:57:58


Har ny elektronisk Hardi pumpe liggende.
Det tyder på, at der ikke kommer nok benzin op til karburatorerne,
men det er jo svært at måle med mekanisk pumpe.
Har du mulighed for, at koble en benzindunk til karburatorerne,
Og så starte motoren og måle hvor meget benzin der så kommer ?
Sæt et stykke klar plasticslange på, så du også kan kontrollere,
at der ikke kommer luft med i benzinen..
Peter

Peter M

Svaret d. 2015-03-22 12:49:04


Hej Peter, der ligger en Facet pumpe og venter på mig på djursland.. så ser vi hvordan det går :-)

julianfalck

Svaret d. 2015-03-22 16:49:42


Jelshøj - _helt_ enig med speederresponsen, den er lækker. Og jeg har haft mine 2xHS2'ere på næsten siden jeg købte minien - der har ikke været behov for at balancere dem efter jeg fik dem sat op første gang. Dog skal de liiige have en omgang med lytte-slangen nu da jeg har blokeret de to åndeslanger.

Julian, smid endelig billeder op når du har fået den monteret. Har du også købt gummiophæng til den?

tb205gti

Svaret d. 2015-03-23 20:59:24


jeg ved ikke rigtigt hvad der kom med kittet. min far købte den med hjem fra sverige.

Jeg eksperimenterede lidt med de nåle jeg lige havde liggende. en AAM og en ABP.
ABP er jo håbløs! selvfølgelig også 998erens standard. Der var absolut INGEN kræfter i den. Men det er jo rart at mærke at ens tuning har givet pote ;-)
AAM er alt for mager i bunden og ALT for fed til mit setup i toppen. Så min dyse stod næste 5mm nede i røret for bare at få den til at trække en lille smule! og så løbe der jo nærmest benzin ud af udstødningsrøret når den kom over 4000rpm.

AAA er stadig rigtig fin til setuppet, men det er somom den er en smule mager over 4k.

JEG SKAL SNART PÅ RULLE FELDT! :-)

julianfalck

Svaret d. 2015-03-24 10:24:49


ABP er standard nålen til 1098 Minien. Og bare den mindste ændring af indsugningssystemet, så er den ubrugelig.
Men da du "kun" har en karburator, er det noget mere overskueligt at slibe nålen. ;-)
AAM giver mere benzin halvvejs oppe på nålen i forhold til AAA. På de første 6-7 mål, er de praktisk talt ens.
AAM dykker en smule på andet mål, altså mere mager.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-03-24 11:43:18


Julian: der kommer snart rullefeltstræf på benene - der kommer mere om det på Facebook.

Som udgangspunkt vil der kun være tale om en (eller flere) rulning(er), men for beskedent mere beløb kan du godt bruge feltet til at sætte den op. Men da det tager mere tid end en rulning vil prisen være lidt højere. Jeg går efter 300 for en rulning med udskift und alles.

tb205gti

Svaret d. 2015-03-24 13:18:43


Fedest! med rulle feldt!.

Jamen, med AAM var den faktisk umulig at få til at gå så godt som med AAA.
så det virker lidt underligt :-)
Jeg skal nok købe et rullefeldt hvis jeg skulle slibe nål! ;-)

julianfalck

Svaret d. 2015-03-24 14:09:11


Den spiller bare perfekt med den nye benzin pumpe! ingen starvation! ren lykke! :-) bare lige en opdatering! jeg er klar til rullefelt!

julianfalck

Svaret d. 2015-04-06 22:51:34


Sådan Julian, glæder mig til at høre resultatet fra testen.
MVH
Morten

MI

Svaret d. 2015-04-08 17:26:25


https://www.facebook.com/bastardmods/videos/662692050503756/ - det hjalp!

julianfalck

Svaret d. 2015-04-23 16:02:23


Tilbage