Tændings indstilling

2015-01-27 15:20:27

Hej alle, jeg har et lidt måske åndsvagt spørgsmål, men nu kommer det alligevel :-)

Jeg har investeret i et accuspark sæt, og monteret det.

Når jeg nu skal indstillle tændingen, står der i haynes manualen.

kør bilen drifts varm, indstil tomgang til 1500 rpm (motor afhængigt)
fjern vacuum slangen
og drej på distributoren indtil du lander ved 5+1 grad.

godt mit spørgsmål er så.
når jeg har fjernet vacuum slangen, så daler den jo i omdrejninger, så jeg skruer igen op for omdrejningerne så den igen viser 1500 ikk?

jeg har andre steder læst at den nemmeste måde at indstille tænding, er ved at fjerne vacuum slangen, og få den op på 4000 omdr. og så indstille tændingen til 32 grader.

Hvad er jeres erfaringer?

mvh Carl

CarlosXXX

Som indledning plejer jeg at tage vakuummet fra. Proppe slangen, så motoren ikke trækker falsk luft.
Med varm motor drejer jeg tændingen tidligere, indtil motoren ikke længere stiger i omdrejninger, derefter en lille smule tilbage.
Man kan også godt justere tomgangen op til 2000 omdr. og så bruge omtalte metode.
Groft sagt kan du ikke bruge fabriks indstillingen til en skid ;-) Den skal dække alle eventualiteter.
Hvis så din motor er en af de højkomprimerede, skal du især lytte efter tændingsbanken. Ved måske 2500 omdr. i høj gear prøver du at træde godt ned på speederen, hvis den så banker, skal tændingen stilles lidt senere.
mvh. Carsten.

PS. Der findes ingen åndssvage spørgsmål, kun ditto svar ;-)

jelshøj

Svaret d. 2015-01-27 16:33:16


Super, jeg indstillede tænding efter nogenlunde samme metode, altså drejede tænding frem, glemte dog at dreje den tilbage igen. Når jeg køre nu, når motoren er kold vil den ikke rigtig trække ved lave omdrejninger, og ligeledes i 4 gear ved 4000 omdr. Er der heller ikke så meget at komme efter. Så jeg har nok stillet den lidt for langt frem.
Tak for svaret :-)

CarlosXXX

Svaret d. 2015-01-27 20:39:11


Selv tak ;-)
At den ikke rigtig trækker kan være blandingen.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2015-01-27 22:33:47


Tilbage