final drive . diff. spørgsmål... hjælp! :-)

2014-09-08 11:40:03


Hej.

Efter jeg har monteret sc close ratio gear i min gearkasse, som iøvrigt er fedt, er det gået op for mig at mit diff måske er lidt for højt gearet.
Mit første gear er højere end mit andet gear i berlingoen ifølge omdrejnings tæller og speedometer. Og mit speedometer skriver nu det samme som fartmålerne rundt omrking, og ikke 10km/t mere...
Så jeg går ud fra det er nogen lunde præcist.
Men det er jo lidt synd når jeg ikke har 300hp. Jeg vil gerne ned i noget laveret gearing, så jeg også kan mærke motoren ud af lyskrydset og ikke kun når den skriger afsted med 80km/t i første gear...
Jeg skal ikke køre motorvej... men gerne nogen hillclimbs...

det er jo en pre A+ altså en A motor.

Kan jeg lave mit diff om med disse?
Og hvilket et af dem, det skal jo heller ikke blive en traktor.. men gerne noget lavere...
Jeg går ud fra mit diff er helt standard, så 3.44


4.066
http://minispares.com/product/Classic/Gearbox/Diffs/Crown_Wheel_Pinons/C-BTA1004EVO.aspx?150301&ReturnUrl=/shop/classic/Gearbox/Diffs/Crown~Wheel~Pinons.aspx|Back%20to%20shop

4.6
http://minispares.com/product/Classic/Gearbox/Diffs/Crown_Wheel_Pinons/C-BTA1007.aspx?150301&ReturnUrl=/shop/classic/Gearbox/Diffs/Crown~Wheel~Pinons.aspx|Back%20to%20shop

Og eller er der nogen der evt har et helt diff til at ligge jeg kan smide i? helst SC.

og kom gerne med meninger og den slags!

Vh
Julian

julianfalck

Du kører vel stadig med 12" fortøj og hjul, ikke. Og wild knast ;-)
Så må sådan noget 4,066 være passende.
En lettere tunet 998´er med 997 Cooper knast, med 10" hjul, kører efter min erfaring rigtigt godt med 850´er gearingen, 3,76. Så mon ikke det 4,066 er sagen.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-09-08 13:22:24


jo... tror du jeg kan bruge den her i min gearkasse?
http://minispares.com/product/Classic/Gearbox/Diffs/Crown_Wheel_Pinons/C-BTA1004EVO.aspx?150301&ReturnUrl=/shop/classic/Gearbox/Diffs/Crown~Wheel~Pinons.aspx|Back%20to%20shop
:-)

julianfalck

Svaret d. 2014-09-08 18:36:58


og til rally/hillclimb, ville en endnu lavere gearing ikke være det fede?

julianfalck

Svaret d. 2014-09-08 18:42:06


Hvorfor ikke? ;-) Der står også noget om bedre materiale, stærkere osv.
Det må lige være sagen ;-)
Rally/hillclimb? Nu må eksperterne sgu mande sig op! ;-)
Måske Keith Calver har lidt guldkorn.
Jeg sidder og spekulerer på, om du måske skulle opgradere differentialet også.......
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-09-08 18:54:31


tjooo... det gør jeg næste vinter.. kassen er ikke hvad den har været ;-) men så må man jo gå et skridt af gangen.. men gearingen skal sgu ned nu her ...
men jeg går efter et 4.066.... :-)

julianfalck

Svaret d. 2014-09-08 19:27:58


Om ikke andet, får du jo nogle erfaringer, vi kan høre om ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-09-09 10:59:53


Jeg benytter den samme gearkasse, og jeg går ud fra, at det er en 1275 motor?

Hvilken knastaksel anvender du?

Da jeg kørte bakkeløb, med en 286SP knast, anvendte jeg 3.9 gearing. Det passede fint.

Da jeg lavede den om til gadekørsel, med en knast med bundtræk, monterede jeg 3.44 gearing, det passer også fint.

Da jeg har en Cooper S, bruger jeg 10" hjul 4½" brede (så behøver jeg ikke de grimme ekstraskærme).

Boman

Svaret d. 2014-09-09 12:28:04


det er en 998cc..
ja, jeg tror jeg skal over 3.9 med den.. jeg prøver 4.066 . kører jo også på 12" med grimme ekstraskærme ;-)

julianfalck

Svaret d. 2014-09-09 13:50:24


En 998ccm der er vel trimmet med 12" hjul med en SCCR til sprint m.v. ville en 4,1 gearing ikke gøre nogen skade, bare gå efter en std gearing. Den kan en 998 sgu ikke rive i stykker alligevel.

Hvilken knast og karb, samt topstykke/cr kører den med?

MI

Svaret d. 2014-09-09 15:17:45


286, 12g940 fra metro, hif38, den går rigtig rigtig godt og er meget villig
Laygear er 15,19,23,25 teeth, det er C-STN76 kittet.

julianfalck

Svaret d. 2014-09-09 15:55:08


Det der lyder som en rigtig god kombination, smid du bare en 4,1 gearing i. Hvis du virkelig er igang med at koste i din Mini ville jeg seriøst overveje et ATB diff. Ikke for at ødelægge din glæde, men har du købt det gearkit fra Mini Spares? de har det vist med at tabe deres tænder ved hårde gearskift.

MI

Svaret d. 2014-09-09 17:03:34


Ha ha! Det kan du ikke! Penge er bare penge, de er ikke mange men de kommer igen, og så kan jeg bedst li at lære på
Den hårde måde ;-) .. Jeg venter med ATB til næste vinter.. Men jeg kan vel genbruge kronhjulet?

julianfalck

Svaret d. 2014-09-09 17:12:10


Jeg ville aldrig mixe brugte kron- og spidshjul, de kan være slidt forskelligt og de kan være slidt mere end godt er. Prøv om ikke der er nogen som har et sæt. Ellers er der denne mulighed hvis det er. http://www.med-engineering.co.uk/catalogue/gearbox-transmission/final-drives/med-std-type-crown-wheel-pinion

MI

Svaret d. 2014-09-09 17:43:43


oh, jeg mente, når jeg erhverver mig et ATB diff, kan jeg vel smide mit kronhjul derover? eller?

julianfalck

Svaret d. 2014-09-09 20:19:48


Det kan godt være problemetisk at anvende en close gearkasse med en 998 motor med en 286 knast OG 12" hjul,der skal der nok anvendes minimum en 4.1 gearing

Boman

Svaret d. 2014-09-09 23:11:10


just præcis! :-) det blir gjort! lige om lidt!

julianfalck

Svaret d. 2014-09-09 23:23:56


Se, nu var der jo nogen, der vidste noget. Godt ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-09-10 08:52:58


Jep et ATB diff bruger std. type kronhjul, i modsætning til LSD der bruger specielt kronhjul.

MI

Svaret d. 2014-09-10 10:01:25


fedest! minispares 4.066 købes ind! :-) tak for hjælpen!!!

julianfalck

Svaret d. 2014-09-10 15:28:17


Tilbage