Tandstang?

2014-08-29 12:22:29

Hejsa friske minifolk.

Jeg har er problem med styretøjet på min mini.
Den var begyndt med klonklyde ude foran når jeg kørte på ujævnheder og over vejbump.
Jeg fik løftet den op og styrekuglerne i begge sider var godt og vel udskiftningsparate.
Bærekuglerne blev også grundigt tjekket og de er som de skal være.
Jeg monterede to nye udvendige styrekugler og det hjalp gevaldigt på køreegenskaber og på larmen, meen den klonker stadig ved ujævnheder og vejbump.
Jeg tjekker så igen og der er stadig slør i højre side og kan mærke at sporstangen er løs i den inderste styrekugle.

Mit spørgsmål er så:

Kan det skiftes eller er det en ny tandstang der skal til?

Mvh Jesper

minimania

Sporestangen kan godt justeres op, men så skal tandstangen afmonteres, omend jeg har hørt om folk, der kunne komme til, mens den var monteret.
Så fingernemt folkefærd tilhører jeg så ikke ;-)
Men prisen for en ny taget i betragtning, er det næsten mere regulært bare at sætte en ny i.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-08-29 16:31:59


Bare man ikke får en Kina ting, der ikke kan holde.

skrotspeed

Svaret d. 2014-08-29 16:35:07


Det risiko er der jo desværre.................over alt..........
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-08-29 19:08:27


Når jeg løfter bilen op og rokker med hjulene horisontalt klonker det HELT vildt. Det lyder som om det kommer længere inde fra.. Kan det udover tandstangen være noget der sidder løst... noget ophæng eller lign?
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind :/

minimania

Svaret d. 2014-09-01 12:39:36


Er du sikker på, at tandstangen er skruet fast i bunden?
Det lyder som et nærtstående kørselsforbud ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-09-01 13:36:15


Har lige haft bilen på bukke og ja tandstangen er spændt fast - det er tandstangen der er slog i - klonkeriet er en affedringskugle (knuckle-joints). Ikke noget slog i bærekugler.
En ny tandstang i - affjedringpuder og kugler har jeg liggende - så skulle den være kørende igen.

minimania

Svaret d. 2014-09-01 17:48:22


Okay. Så er det jo bare at rulle ærmerne op, og komme i gang ;-)
Jeg håber ikke, at affjedringskuglen har gnavet sig ned i svingarmen. Så holder den nye ikke pokkers langt....
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-09-01 18:29:09


Ellers så må der jo ny svingarm til ;)

minimania

Svaret d. 2014-09-01 18:55:40


Skifter alligevel bøsninger i svingarmen så den skal under alle omstændigheder af ;)

minimania

Svaret d. 2014-09-01 20:03:49


Er der slør i nålelejerne?
Manglende smøring så ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-09-02 10:50:56


I gamle dage skiftede vi tit bøsningen i højre side (modsat rattet), den var af filt, og vi skiftede til en af plastik.

En slidt bøsning giver netop klonklyde.

Altså hvis lyden er i højre side, kan det være bøsningen.

Boman

Svaret d. 2014-09-06 11:03:39


LYden er netop i højre side..
Men der er alligevel en del slør i tandstangen så det ville være dumt ikke sætte en ny på når man alligevel skal rode med den :)

minimania

Svaret d. 2014-09-06 15:02:18


Update ....

En ny tandstang var det der skulle til.. Intet klonk, raslen eller andet overhovedet.. Som at få en ny bil med så meget bedre stabilitet og køreegenskaber 👍

minimania

Svaret d. 2015-05-30 23:51:05


Tilbage