For varm motor - rasmus modsat?

2014-07-26 21:11:22

Ak ja, endnu en mini klassiker - min mini bliver for varm..

..men min er noget omvendt, den bliver ikke for varm i tomgang eller bykørsel - men ved motorvejsfart.

Så snart jeg kommer over 80-85 km/t begynder min stakkels lille mini at blive noget varm i det - hvis man da kan stole på instrumentet i bilen. (Den game med C, N og H).

Normal landevejsfart (70-80km/t) så ligger nålen lige over N mærket - så langt så godt. Men tager jeg en frisk tur på motorvejen (100-110km/t) så stiger den til at ligge ganske kort fra H mærket.

Jeg har ny temperaturføler
Ny frisk kølervæske (65% vand 35% kølervæske)
Nyere køler (std. model messing, sortlakeret)
Den gule blæser med (vist nok) 10 blade - den vender korrekt.
Jeg har et utæt varmeapparat - så ingen cirkulation gennem det i øjebliket.

Motoren er en 998'er med 1275 top og 10:5 i kompression
2x HS2'ere med GY nåle, blanding stillet med colortune og balancering med 1M haveslange og gode ører

Nogle bud på hvorfor den bliver varm på motorvejen?

tb205gti

prøv at måle co ved 4000 omdr. hvis den er under 1% er din blanding for mager også er det der for den bliver varm

batman

Svaret d. 2014-07-26 22:05:12


..Så skal jeg bare finde en mobil CO måler jeg kan prøve med.

Nogle der har en liggende, jeg kan låne? OMkring kbh.

tb205gti

Svaret d. 2014-07-27 10:52:40


Har du tjekket at din strømfordeler er i orden ?
Hvis knasten er groet fast eller fjedrene er slappe, anancerer tændingen ikke korrekt.
Har ikke gradtallet her, men det er vel omkring 30 grader ved måske 3000 omdr.

Peter M

Svaret d. 2014-07-27 13:05:40



Jeg har et GUNSON co-tester . Den kan du godt låne. Jeg synes at det virker .
Hilsen Ture

Ture Øster

Svaret d. 2014-07-27 13:18:16


Sådan lige umiddelbart, så er det for magre nåle.
Men hvis den trækker rent ved 80-90, og tager gassen derefter, så hælder jeg til Peters forslag.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-27 14:07:05


Du kan jo også starte med at tage en målingen når den holder stille i frigear også holde gassen på 4000 omdr. :)

batman

Svaret d. 2014-07-27 15:12:42


Peter M: Det er en mulighed, jeg har ikke haft tændingspistolen på den. Den trækker dog rent og fint op til 6.000 - det virker ikke tl at den mangler power. Det burde den vel hvis den ikke avancerede tændingen korrekt.

Ture: Meget gerne, hvor i landet er det du holder til?

Jelshøj: Det er da en mulighed. Så vidt jeg husker så er GY nålene std. for en Cooper? Den har ikke mærkbart udfald eller "huller" - den kører faktisk bedre end den nogensinde har gjort. Nu jeg tænker over det, så havde den samme problem med varmen inden jeg skiftede toppen på den

batman: Ja, men det vil vel ikke give et ret godt billede? Under belastning vil den bruge et andet område på nålene, end ved 4.000 rpm uden belastning?

tb205gti

Svaret d. 2014-07-28 21:00:59


Du har ret, GY nåle er standard Cooper, med røde fjedre.
Den burde nok kunne køre med blå fjedre, men det har ikke noget med varmen at gøre ;-)
Hvordan ser tændrørene ud?
Og hvad angår nålene, så har du ret i, at ved belastning er karburatoren anderledes åben end ved samme omdrejningstal i frigear.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-29 10:49:49


Hej Peter!
Jeg bor i Måløv. Du kan ringe på 40575041
Hilsen Ture

Ture Øster

Svaret d. 2014-07-29 15:15:13


Fornemt, jeg ved dog ikke om jeg når det i denne weekend, eller først i næste, men giver dig et ring.

tb205gti

Svaret d. 2014-08-12 17:26:56


Tilbage