Kan finde på at gå ud når der kobles ud

2014-07-14 11:49:41

Hej

Jeg løb ind i noget lidt underligt den anden dag.

Mini'en kører fint og går fint i tomgang men til tider så går den ud når der kobles ud. Det er ikke hver gang og er den ved at gå ud kan den med nød holdes igang ved at give en del gas.

Mit umiddelbare bud er at det kunne være udrykkerlejet der sætte sig nogen gange selvom der ingen mislyd er. En anden ting kunne være at der er noget elektrisk, evt en ledningen eller noget man komme til at skubbe til når man kobler ud således at den kortslutte et eller andet. Har ikke lige fået set på bilen efter at den begyndte at brokke sig.

Er der nogen der har et bud på hvad der kunne skyldes dette?

Lasse

Laze

Udrykkerleje er bedste bud ;-)
Hvis krumtappens endeslør er voldsomt stort, kan det måske også gøre det. Men den tanke vil jeg ikke bryde mig om at tænke :-( for så er der alvorligt behov for at få motoren skilt ad...........
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-14 13:38:00


Jeg ville starte med at kontrollerer krumtappens endeslør ved at rykke og skubbe forreste remskive med et dækjern.
Der skal helst ikke være meget slup.

mini thirty

Svaret d. 2014-07-14 21:03:26


hvordan går den ud? sådan standset i gear eller som når man tager tændingen?
Udtrykker lejet kan man høre sig frem til, hvis du ligesåstille trykker koblingen ned, kan du høre om det "skramler" eller bare ikke drejer..
Jeg ville nu mene at der skulle mere end et udtrykker leje til at standse motoren, det ville da bare gå istykker og dreje med rundt...
Det er sket for mig ihverfald...
Og hvis det er endeslør, ville man så ikke kun "bremse" motoren med koblingen?
op i omdrejninger, og tryk lidt på koblingen, og høre om den falder?


julianfalck

Svaret d. 2014-07-15 13:34:13


Jeg kan til tider have samme problem, med min SPI mini. Det er som om den ligesom ikke får noget benzin når jeg hurtigt kobler ud fra mellemhøje omdrejninger. Jeg har haft samme problem både før og efter total motorrenovering!

Så jeg må hellere kigge med på denne tråd.

jonasb

Svaret d. 2014-07-15 16:24:04


Det kan være den kontakt, der sidder for enden af speederpedalen. Hvis den ikke fungerer ordentligt, kan indsprøjtningen ikke finde ud af, om det er tomgangssystemet, der skal være aktivt.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-15 17:50:38


Der er ingen unormale lyde det er når den står i tomgang og når man trykker koblingen ned så går den ud som om at den ikke får benzin eller som om at tændingen svigter. Hvis der er slør i krumtaps lejerne vil det så ikke mere være et problem at koble ud?
Kan et defekt/brandt fast udtrykker leje tvinge motoren i stå? Hvis så må der være en helvedes til larm og skuren fra det ville jeg tro.
Lasse

Laze

Svaret d. 2014-07-17 11:19:22


Hvis den får meget mager blanding i tomgang, kunne det måske godt lade sig gøre.
Når man træder koblingen ned, tvinges krumtappen ud mod kølerenden, det var derfor jeg tænkte, at de måske kunne kvæle motoren. Men det er noget gætværk ;-)
Udrykkerlejet burde, som du skriver, nok give lyd fra sig, hvis det var defekt.
Du har ikke nogle ledninger i vejen, inden under instrumenterne, der kan komme til koblingspedalen?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-17 13:30:33


jeg har haft et "brugt" udtrykker leje, det larmede bare, og da jeg skildte det ad var det bare løst.. jeg ville tro at alt der kunne ha med krumtap eller lejer at gøre vil bremse motoren kraftigt når du koblede ud...

julianfalck

Svaret d. 2014-07-17 15:48:46


Så fik jeg fejlsøgt lidt dog uden den store åbenbaring.

Der var ingen slør i krumtappen og ingen ledninger i vejen for koblingspedalen til at kortslutte.

Har ikke åbnet ind til udrykkerleget men ved at dreje på koblings "plunger'en" kunne jeg ikke umiddelbart mærke at der skulle være noget galt med lejet.

Mon det kunne være hvis ende stoppet for kobling vandringen sidder for langt ude, så kan man jo trykke koblingen "for lang" og det ved jeg ikke om kunne skabe modstand som kunne tvinge motoren i stå.

Hvad gør den skive der sidder på indersiden af krumtap remskiven? Den sidder nemlig løst og rasler til tider.

Lasse

Laze

Svaret d. 2014-07-20 21:13:52


Den skal ikke sidde løst.
Endestoppet burde ikke betyde noget. Så længe det ikke er skruet så langt ind, at man ikke kan koble ud.
Der er nogen, der slet kører ikke med det.
På selve trykpladen, den med fjederen, sidder der tre små tappe, der gør, at koblingen ikke kan koble for meget ud.
Men om trykpladen kan deformeres, hvis man kan træde for langt, ved jeg ikke.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-21 08:54:05


Jeg må lige afmontere remskiven og se om den skive kan fæstnes.
Så samler jeg bilen igen og kører en tur og ser hvad der sker og tager den derfra

Laze

Svaret d. 2014-07-21 09:32:51


Det er også lige vejr til at lufte Minien ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-21 10:25:16


Hvad gør den skive der sidder på remskiven? Kan se at man siger at der er en slags dæmpning i remskiven, hvad gør det og har det noget med den skive der sidder på af gøre?

Fik lige søgt lidt op på det og jeg må vist lige får set på den dæmper og sikret at den virker, hvilket den nok ikke gør når dæmper enheden sidder løst.


Lasse

Laze

Svaret d. 2014-07-22 21:53:40


Det tykke remhjul har indbygget svingningsdæmpning. Det er samlet af to stykker, med noget gummi mellemlæg. Det er noget med harmoniske svingninger af krumtappen.
Men skiven bag? Det aner jeg ikke ;-) Der er vist en udskæring i skiven. Måske det har noget med indstilling af motoren at gøre?
Der sidder ikke sådan en skive på alle remhjul med dæmper indbygget.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-24 13:06:25


Så fik jeg endelig rodet lidt ved mini'en igen og det remhjul jeg har må evt være fra en metro eller andet som skal bruge den skive der nu sidder løst på mit remhjul. Evt skal skiven bruges til noget omdrejningstæller/tænding da der er to store udskæringer i den som en optogaffel kunne bruge til at opfange. Jeg kunne ikke se nogen funktion af den, så nu er den skåret af, så slipper jeg for den raslen. Jeg har lagt et billede på min profil af det hvis nogen er nysgerrig. Grunden til at det raslede var at de huller som nitterne sidder i var blevet slidt til langhuller.
Nu må jeg ud og køre lidt for at se om det stadig går ud når der kobles ud.

Laze

Svaret d. 2014-08-07 22:06:04


Øv, så fik jeg hjælp til at trykke på koblingspedalen mens jeg tørnede motoren på krumtaps remskiven. Jo længere pedalen blev trykket ned jo sværere blev det at tørne motoren. Det virker jo ikke som et særlig godt tegn.
I foråret satte jeg ny kobling i (pre verto) med en lidt kraftigere fjeder og det kan jo være at det har været for meget for de gamle krumtaps glidetryklejer.
Kan det være andet der giver disse symptomer? Symes jeg har nok projekter lige for tiden og nu skal motoren nok ud igen... hummm.

Lasse

Laze

Svaret d. 2014-08-08 21:33:44


Du kan jo prøve med en kraftig skruetrækker mellem remhjul og dæksel, og modsat, så kan du måske rokke krumtappen frem og tilbage.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-08-08 23:55:47


Har prøvet at rokke krumtappen men der er ikke noget at mærke, det virker ikke som om at der er noget mærkbart slør.
Inden motoren tages ud så må jeg lige efter se koblingen og se om den kan være skyld i noget.

Laze

Svaret d. 2014-08-09 06:59:18


Tilbage