hmmm toppakning?

2014-07-08 18:15:53

ÆV ÆV ....
Min 1098 bliver meget meget varm, køleren målt med infrarød termometer siger 105 grader, øverste kølerslange siger godt 90 grader og den nederste ligger omkring de 50 grader. På uret i bilen står viseren lige under rød/hot.
Det kommer efter jeg har kørt i ca 20-25 min og stigningen fra normal til hot kommer meget pludselig.
Varmeapperatet sender varm luft ud til den er over normal temperatur, når temperaturen kommer over kommer der slet ikke noget varm luft når bilen går i tomgang og når den er i drift er det kun meget lunkent det luft den sender ud.

Den bruger ikke vand, det står i køleren ca en cm under den øverste kant af køleren og bruger ikke mere olie end normalt for en mini dvs. ca lidt over en halv liter på 800-900 km.

Den går ikke dårligt men trækker jævnt, der er ikke mayonaise i oliepåfyldningslåget og ikke bobler eller noget at se på kølevandet når den står i tomgang med kølerdækslet pillet af.

Problemet kom først efter det blev varmt i vejret..

Jeg har prøvet næsten alt:
Skiftet termostat, kølerdæksel, vandpupmpe (stort skovlhjul), stillet tænding, blanding på karburator, skyllet hele kølesystem incl. slanger og varmeapperat igennem, prøvet at lufte kølesystemet ud flere gange.

Efterhånden er der vel kun toppakningen tilbage eller er der andre kvalificerede bud på hvad det kunne være?



På forhånd tak

Jesper

minimania

Det lyder lidt.............??
Men du har nok ret.
Der er tryk på kølesystemet?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-08 18:46:13


Altså satte et nyt kølerdæksel på (15 psi) for 2 måneder siden, og for så vidt ved jeg faktisk ikke hvordan man kan tjekke om der er tryk på??

minimania

Svaret d. 2014-07-08 18:50:15


Du lader bare motoren køre nogle få minutter, tager en stor fed handske på, og linder på dækslet, så skal overtrykket fise ud.
Motoren behøver ikke være driftsvarm, for at der vil være overtryk.
Læg evt. også en stor klud over dækslet, så evt. vand ikke sprøjter unødigt omkring. Det er jo varmt ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-08 18:57:08


Nåårhh ok :) Jamen så er der tryk på ;)

minimania

Svaret d. 2014-07-08 19:09:35


Det skal lige siges, at begge slanger ind til varmeapperat er varme - jeg har lige prøvet at tage slangen af ved hanen ude på topstykket og fylde vand i til jeg kunne se det stige i køleren men det hjalp ikke. jeg tænkte om det måske kunne være luft i varmeapperatet men desværre ikke :(

minimania

Svaret d. 2014-07-08 19:34:44


Og kølevingen vender rigtigt?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-08 20:26:49


Ja det gør den :)

/Jesper

minimania

Svaret d. 2014-07-08 20:45:22


Hm.............hva` så? ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-08 23:50:47


hmmm hmmm kunne man forestille sig at der sidder noget og blokere et sted så der ikke er flow nok i vandet?? Det var klart det der kom ud da jeg skyllede systemet igennem, men hmmm måske der kan sidde noget og blokere??

minimania

Svaret d. 2014-07-09 00:10:46


Hvordan checker man bedst at der ikke er luft i kølersystemet

Lyder lidt som om det er præcis det samme problem jeg har

Thomas

Teske

Svaret d. 2014-07-09 09:00:24


Du piller kølerdækslet af og lader den stå i tomgang til termostaten åbner.. Kommer der luftbobler op i køleren når termostaten åbner er det luft i kølesystemet der bliver lukket ud. Du kan evt. komprimere den nederste kølerslange ved at trykke let på den, for derved at presse luft ud. Du kan også gøre det samme på slangen fra varmehane og ind til varmeapperatet. Luft har det jo med at søge op ad og i hvert fald på min er indgangsslangen til varmeapperatet det højeste punkt i kølesystemet.

minimania

Svaret d. 2014-07-09 10:13:44


Det bliver jo noget værre gætværk, men det er ikke en ny køler vel? En gammel gusten een, kunne måske gro sammen i skidt og lort.
Umiddelbart syntes jeg det er svært at se, hvorfor det lige skulle være toppakningen.
Jeg mener, motoren går jo fint nok, så der blæser jo nok ikke kompressionstryk ud i en vandkanal eller oliekanal.
Og hvis pakningen er gået mellem olie og vand, vil der jo være olie i vandet, majonæse osv. ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-09 10:44:19


Den er ca halvandet år gammel og ser umiddelbart fin ud - men jo det kunne godt være at man skulle give den et skud..

minimania

Svaret d. 2014-07-09 10:50:55


Jeg syntes efterhånden kreativiteten er fordampet i sommervarmen;-) hva`fanden skal man foreslå....
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-09 12:17:54


Hehe hvis jeg bare vidste det havde jeg foreslået mig selv det for længst :)

Men det er sku godt nok lidt mærkeligt og faktisk møgirriterende for det er jo netop i disse dage, at man burde nyde at trille en tur ud i landskabet og til div. veterantræf :(

minimania

Svaret d. 2014-07-09 12:32:20


Der kommer luft bobler ud når den kører i tomgang med dækslet af.

Troede egentligt bare det var vandpumpen der lavede det, eller at de var koge bobler, fordi den var varm (hvornår koger kølervæske) kogepunkt ?

Skal jeg så bare lade den køre i lang tid indtil der ikke kommer flere bobler eller ?

Teske

Svaret d. 2014-07-09 12:48:27


lad den kører til der ikke kommer flere bobler.... når der ikke gør det..

Sæt dit kølerdæksel på og tril en tur og se hvordan temperaturen har det :)

minimania

Svaret d. 2014-07-09 12:50:29


Det har et højere kogepunkt end vand men hvor det er ved jeg ikke lige.. Det kommer hurtigere i kog når dækslet ikke er på, for så er der tryk på og vand har et højere kogepunkt når det er under tryk ;)

minimania

Svaret d. 2014-07-09 12:53:08


Tak. Jeg skal vist i gang med at lufte ud. Det anede jeg ikke man skulle. Jeg troede bare det selv kom ud via overløbsslangen når man kørte

Teske

Svaret d. 2014-07-09 14:22:57


Hvis du har haft tømt kølesystemet - kan der sætte sig luftlommer rundt om i systemet - overløbet tager også noget af det løbende men de store luftlommer skal man "hjælpe ud" :)

minimania

Svaret d. 2014-07-09 14:26:39


Problem solved....

En anden køler var sagen ;)

Har haft mini for 15 år tilbage og havde tilfældigvis en liggende som noget af det eneste jeg havde liggende fra dengang..
Den havde ligget og hygget sig i en papkasse siden, efter en rens var den tip, top og temperaturen er normal uanset om det er by- eller landevejskørsel :P

minimania

Svaret d. 2014-07-09 20:07:12


Sådan! :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-09 22:54:57


Ja det er super tilfredsstillende for en selv når man får has på den gamle, til tider genstridige, dame :D

minimania

Svaret d. 2014-07-09 23:12:08


:-) Sådan er det med Minier, det kaldes "charme" ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-10 10:47:13


"på den igen" kan jeg ikke svare på, et eller andet er gået i smadder.
Så vi tager den lige i den gamle tråd.
Du kan ikke helt regne med bærekuglerne, når bilen er løftet op. Så bevæger de sig udenfor den vante slidflade, og er derfor ofte slørfri.
Hvis der ligefrem er masser af slør, bør du sgu nok holde mere stille, end køre ;-)
Diverse klonklyde kan sagtens være bærekugler. Og forbro ophæng, hvis forbroen er af den moderne type, med gummiophæng.
Alvorlige skurrende lyde kan nemt bare være tromlerne, der går på ankerpladerne. Med alderen ruster begge dele, og så går de nemt på, hvis man har rørt ved noget.
Desværre kan skurrende lyde også være et slidt differentiale. En indikation er, hvis du kan rotere et forhjul, og det ikke "tager ved" med det samme. Altså at det føles som om tandhjulene er længe om at tage ved i diffet.
Jeg har oplevet en Mini, hvor forhjulene kunne drejes ca. en kvart omgang, før der kunne mærkes modstand fra diffet.
Den kører gladeligt videre.............endnu ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-11 13:43:52


Nå ja, hjullejer kan godt larme, uden at være slørede. Men det er da et signal til udskiftning;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-11 14:20:39


Tilbage