Varm motor version 2

2014-07-08 14:18:57

Hej

Jeg syntes stadig jeg har problemer med at min motor bliver for varm. Troede ellers det var fordi den kørte for magert, skruer den hele tiden lidt op på mixture, så må jeg se.

Har følgende jeg vil spørge om:

1. Tror i der mangler kølevands cirkulation i motoren idet jeg kun har kølerslanger til vandpumpe, og termostathus ?

2. Hvis man borer huller i termostaten for at der altid er lidt flow, hvor mange, hvor, og hvor store ?

3. Jeg har nedenstående måler, og nålen står lige til højre for 90, lidt før næste streg - er det for højt, jeg vill gerne have den på 90

https://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=product_info&products_id=4912


Tror jeg piller køler systemet af i weekenden, renser det, og cheker termostat.
Hvordan checkes vandpumpen, for hvis den ikke virker, så er det vel derfor ?

Alle gode ideer modtages gerne, ellers må jeg vel igang med den ekstra køler

Og hvad er hoved årsagerne egentligt til at en motor bliver for varm - der må vel være en fejl et sted

Teske

Det nemmeste er jo at sige, at det er varmt i dag ;-)
De skalaer skal tages med et gran salt. Har du et rimeligt stegetermometer, så prop det i køleren, og sammenlign tallene med instrumentet i bilen.
Et 3-4 mm hul i termostaten er fint nok. Jeg prøvede engang med et 6 mm hul. Motoren var umulig at få varm. Okay, det var den kolde årstid, men alligevel...............
Og du har styr på tændingen? Den kan også give for meget varme, hvis den er forkert.
Der var vist noget snak om dårlige vandpumper engang, nogle med blik propel, fremfor en støbt mølle. Om deres effektivitet er decideret ringere, ved jeg så ikke.
Der er jo også forskel på bredden af møllerne i pumperne, afh. small bore/ big bore. Men det er nok ok?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-08 16:32:25


Du kunne godt sætte en ekstra køler på men problemet er der jo stadig, jeg døjer også med samme problem som dig lige pt. jeg bliver ved til jeg finder ud af hvad der galt... noget af det der følger med når man har sådan en gammel svend :)

Men træls er det sku, håber du finder ud af hvad der er galt..

Har du prøvet at måle temperaturen på dine kølerslanger og kølevandet, for det kunne måske være uret eller føleren det er galt med?

/Jesper

minimania

Svaret d. 2014-07-08 19:24:07


Jeg prøver med temp. Måler.

Har læst at mange skriver på nettet at måleren er den det oftest er gal med

Så skal jeg bare finde et termometer

Teske

Svaret d. 2014-07-08 20:41:08


Harald Nyborg har et ganske godt infrarød termometer til 129,-
Kan også bruges hvis du skal lave noget på din Weber ved en bestemt temperatur ;)

minimania

Svaret d. 2014-07-08 20:44:08


Hej derude
I mange tilfælde, er der tændingen som laver problemerne med varm motor.
Avancerer tændingen ikke korrekt, vil motoren blive for varm.
Det kræver en tændingspiistol med gradskala, så man kan indstille korrekt tændingstidspunkt
på en skala, og så aflæse, om tændingen avancerer korrekt ved høje omdrejninger.
Denne avancering er forskellig fra den ene motortype til den anden.
Kan godt prøve at finde den korrekte for din motor.
Hilsen
Peter

Peter M

Svaret d. 2014-07-08 21:05:55


Det er en 1275 a+ motor.
Hva skal tændingen være på den
Skal tændingen stilles igen hvis man har haft skilt sin karburator ad

For det er started efter jeg fik ny svømmer ?

Teske

Svaret d. 2014-07-09 07:13:22


Som udgangspunkt, nogle få grader før top ved 800-1000 omdr. uden vakuum på. Men det er umiddelbart underordnet, hvis som Peter skriver, at centrifugalreguleringen ikke virker. Men det kræver en tændingspistol at kontrollere.
Men diverse standard indstillinger duer ikke, så snart der er "pillet" ved motoren ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-09 10:39:18


Tilbage