Motor nr.

2014-06-30 17:13:01

Kan man bestemme årgangen på en motor ud fra motornummeret?

Har fået købt en gammel 850'er motor som har siddet i et stativ det meste af sit liv, og skulle efter sigende aldrig have siddet i en bil, ham der havde den havde fået den med i en handel og fortalte at det var en årgang '72 men det tvivler jeg meget på da den har HS4 karburator og oliefilter af den type man skruer på.
Den har motor nr: 85H791P-95623 og har fundet det her på den på nettet:

Source Vehicle : Mini
Engine type & CC : A Series 850 cc Transverse mounted
Fueling : HS4 FZX1142 carburetter tamperproof capstat, ADH Needle, Red Spring (1976 on)
Engine features :
Lucas 16AC alternator with -ve Earth
1974 requirements
Mechanical petrol pump
Gearbox features :
Std. Ratio Rod Change gearbox with Pot Joints
3.44:1 final drive
A+ Gear Ratios

Men kunne godt tænke mig hvis man kunne finde en ca årgang på den et sted, er der nogen der ved om man kan det? :)

FWZ

De fik generator sidst i 72, og HS 4 i midt 74.
Mig bekendt har 850´eren aldrig kørt med 3,44 diff.
Den burde også have gummikryds i stedet for Pot joints.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-02 11:46:54


Opsætningen som FWZ skriver om får man hvis man indtaster motornummeret på denne side. http://www.guess-works.com/Tech/engine.htm så den må jo have været der på et tidspunkt. Men finde en side med årgang, ud fra motornummeret ser helt umuligt at finde. Niels

skrotspeed

Svaret d. 2014-07-02 18:03:47


Er ikke sikker på at det er helt korrekt det der kommer frem på den side, men efter hvad jeg lige selv kan se vil jeg mene at den er fra ca sidst i 70'erne, den har HS4 karburator og generator, og skrueoliefilter frem for oliefilterhus ,og den er mørkegrøn, og det ser ud til at være den originale maling men er ikke ekspert på det område. Men kunne nu have været meget sjovt hvis man kunne have udlæst årgangen på den et sted :) Har desværre ikke lige fået taget nogen billeder af den

FWZ

Svaret d. 2014-07-04 16:47:25


ADH nålen passer godt nok med -76 og frem.
Så 72 er nok ramt pænt ved siden af ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-07-05 13:51:23


Det er det nok, ville ellers have sat den i min '73 van, da den ikke har den originale motor, men en ombytningsmotor af de der guldfarvede, men så får den bare lov at beholde sin motor, og så har jeg en til et projekt en dag :)

FWZ

Svaret d. 2014-07-06 13:13:33


Tilbage