Termostat og hvor varm må den blive

2014-06-09 14:48:47

Jeg har en 74 graders termostat i min bil. Og i dag hvor det er 25 grader så bliver motoren varm

Temperaturen står mellem 90 og den næste streg. Tættest på den næste.

Syntes ikke den bliver så varm når det ikke er varmt i vejret. Men kører jo kun næsten i den når det er godt vejr.

Hvad gør jeres biler? Og hvilken termostat kører i med

Hilsen thomas

Teske

Der var ca 1,5 cm ned til kølervæsken. Har fyldt den op. Tror i det kan være det ?

Teske

Svaret d. 2014-06-09 17:43:08


Man skal være opmærksom på, at der er 2 forskellige vandpumper til A -motorer.
En pumpe med lav rotor til motorer til og med 1100, og så den med høj rotor til 1275,
som giver bedre cirkulation. har den liggende.
1275 pumpen anbefales til alle motorer.
Hilsen
Peter
Pmmg@live.dk

Peter M

Svaret d. 2014-06-09 18:35:59


Det burde være den rigtige vandpumpe.

Nogne siger det kan være fordi den kører for magert ?

Teske

Svaret d. 2014-06-09 19:46:16


For mager blanding og evt. for lav tænding kan også forårsage varm motor.
Få kontrolleret din strømfordeler, at den avancerer til høj tænding når den får lidt omdrejninger.
Hilsen
Peter M

Peter M

Svaret d. 2014-06-09 20:59:46


Tænding, blanding og forkert vandpumpe som Peter skriver.

Jeg køre med den store køler på min 1293'er med 75 hk og en varm dag som i dag ingen problemer lige under normal

batman

Svaret d. 2014-06-09 23:29:46


Tak. Har hørt fra flere at for mager blanding og tænding kunne være årsag

Prøver med blandingen først da det først startede efter jeg skiftede svømmer og har haft karburatoren helt ad.

Så har jeg nok blandingen alt for mager

Tak for hjælp.

Ps vandpumpen er helt ny. Men checker lige om det nu også er den store model

Den har en skrap knast. 286. Og kan ikke gå i tomgang når den er kold.
Det kan vel måske også skyldes blandingen?

Eller er det tændingen?

Teske

Svaret d. 2014-06-10 08:15:24


Hvilken nål sidder i karburatoren?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-06-10 09:22:43


Hej Carsten

Ved ikke præcist hvad den hedder - den kom med stage 1 kit jeg købte.

Der udover udstødning, manifold, og luftfilter indeholdt

*Uprarated carburettor needle
* Uprated "red" carburettor spring

Hilsen thomas

p.s. Det skal siges at bilen kører perfekt - jeg kan ikke mærke på den at den er varm eller andet. (kun når den er kold kan den ikke gå i tomgang, selvom den er stillet højt)

pps. Fandeme godt jeg har alle jer til at hjælpe med mine problemer - tak

Teske

Svaret d. 2014-06-10 09:39:01


Nå ja, det er rigtigt, det nævnte du tidligere..........;-) Hukommelse er noget flygtigt noget......
Men jeg tvivler nu på, at nålen passer til så skrap en knast.
Prøv lige at tage nålen ud, og se, hvad den hedder, alligevel ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-06-10 10:32:15


Står det på den ?

Teske

Svaret d. 2014-06-10 10:36:50


Skal lige huske igen at sige at den blev ikke varm inden jeg havde problmet med svømmeren - hvor den i teorien jo burde have kørt med en meget fed blanding, da den jo ikke kunne lukke ordentligt af for benzin tilførslen.

Og i forbindelse med svømmer problemet har jeg jo skruet på blandingen, så den kan jo i teorien være meget mager- Det siges også at man kan se på om tændrørene om den kører for magert - hvis de fx er for hvide ?

Teske

Svaret d. 2014-06-10 10:40:04


Man kan godt se på tændrørene, om blandingen er ok. Eller om de overhovedet passer til motoren ;-)
Det står nogle Tal/bogstaver øverst på kraven af nålen, lige ovenfor hvor det koniske stykke begynder.
Unge øjne klarer som regel at se det uden lup. Vi andre..............hm...........tjae.........på en god dag, med dæjli' solskin ;-)
Men! Hvis svømmerstanden er ok nu, så kan du på gehør stille karbuatoren nogenlunde. Ihvertfald til en brugbar tomgang.
Hvis du kører motoren driftsvarm, så skruer på blandingsskruen til højeste tomgang, prøver lidt frem og tilbage, afhængig af hvordan den reagerer, så står den ok i tomgang. Så har du i det mindste et udgangspunkt.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-06-10 11:32:28


hej... hvilken fan bruger du?

julianfalck

Svaret d. 2014-06-10 11:42:54


jeg har bare den almindelige gule på - er der 11-12 blade på den der sidder på vandpumpen.

Hælder stadig væk til bladningen - det er jo først efter jeg har skildt karburatoren ad at det hele er sket

Teske

Svaret d. 2014-06-10 11:59:52


nu tænker jeg bare, hvis nu motoren har været skildt ad, .. jeg har før vendt min forkert, så den "pæne" side hvor der med meget småt står engine side, vendte ud af.. så trækker den jo luft ude fra skærmen, og når du så køre, står luften helt stille inde i lamellerne.

Men ellers, efter at have tunet min, 286knast, 12g940 top, let svinghjul og ALLE de ting, er den køler slet ikke nok.
Jeg købte sådan en her, og koblede på med t-stykker før varmeaperatet.. så den hele tiden er i brug. Det virker!
http://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/knallert-og-scooterdele/universal/koler/universal-koler/n-656977694/pn-656977693/

Så er der også en mere jævn kølng henover toppen...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=509918592447770&set=a.484542444985385.1073741828.484535388319424&type=1&theater

jeg har så en kugleventil i kabinen ved passagerfødderne til at styre varmen med.


julianfalck

Svaret d. 2014-06-10 12:34:36


Møllen vil altid skubbe luft ud gennem inderskærmen, lige meget hvilken vej den vender, den bliver bare ikke ret effektiv ;-)
Men vender den forkert på en 1275, så bliver motoren absolut for varm.
En kendt bruger har i årevis kørt med vingen monteret forkert på en 850'er uden problem ;-)
Det var vist ikke engang hans skyld ;-)

Smart montering af den ekstra køler Julian. ;-) Endnu et kreativt indslag. Man bliver sgu helt misundelig...
Carsten

jelshøj

Svaret d. 2014-06-10 12:58:20


nårh ja.. :-)

julianfalck

Svaret d. 2014-06-10 13:04:54


Min fan skulel vende den rigtige vej har jeg fået at vide.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203764797221100&set=p.10203764797221100&type=1&theater

Jeg har fjernet alle former for køleslanger - de er alle blændet af så kun den der kører fra bund af køler til vandpumpe og den der går fra termostat hus til køleren igen.

Men jeg kunne jo godt sætte den på - er det en lille elektrisk blæser du har sat på ?

Det er en standard 1275 med 286 knast, og det andet er standard-

Skal siges den stadig kun har kørt 450 km siden den har været skilt ad - nogle siger den skal køres lidt ind ?

Teske

Svaret d. 2014-06-10 13:21:41


Jeg kørte små 6-700km inden jeg gav den gas.. Std køleren er for lidt på varme dage, kender ingen der ikke har haft meget varme fødder og
Åbne vinduer på en god sommerdag ;-)

julianfalck

Svaret d. 2014-06-10 14:14:29


mit problem er at jeg ikke kan sætte varme på, da jeg ikke har nogen former for varmeapparat - så er løsningen måske en ekstra køler.

En oliekøler hjælper ikke her - vel ?

Teske

Svaret d. 2014-06-10 14:25:55


:-)
Åbent varmeapparat er en klassisk sommer"dyd" ;-)
Thomas, hvis du ikke har den lille bypass slange på, er det min lommefilosofi, at det er en fordel med vand ind gennem varmeapparatet, indtil termostaten åbner. Så er man sikker på, at vandet cirkulerer gennem toppen.
Men så længe blanding/tænding ikke er nogenlunde, så er det svært at byde ind på, om kølesystemet er for lille.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-06-10 14:27:07


Thermostaten skal nok klare det job, bare smid en ekstra køler på.. :-) problem solved...
Så har du også en bedre chance for at basere tænding og blanding på performance istedet for om den køler godt eller ej.. ;-)

julianfalck

Svaret d. 2014-06-10 14:31:36


Jeg prøver det med et ekstra varmeapparat. Så skal jeg bare have en ekstra slange og en studs.

Carsten. Forstår ikke helt hvad du skriver.
Jeg har ingen former for varmeapparat eller andet ud over køleren

Teske

Svaret d. 2014-06-10 18:00:47


Julian. Hvor fik du den lille blæser fra du var sat på køleren?

Teske

Svaret d. 2014-06-10 18:04:33


Hm......okay........
Jeg mener bare, at motoren har fordel at, at der kan cirkulere vand ind gennem varmeapparatet, så længe termostaten er lukket. Ellers cirkulerer der ikke noget, medmindre motoren har den lille by-pass slange mellem top og vandpumpe.
Uden by-pass står vandet stille, indtil termostaten åbner. Om det har praktisk betydning, skal jeg ikke kunne sige.
Bare min tanke ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-06-10 18:41:46


Den har ikke rigtigt en effekt, men jeg har pillet den ud af en powermac g4

julianfalck

Svaret d. 2014-06-10 18:51:32


Tilgiv min uvidenhed. Termostaten - lukker den for vand gennemstrømning, og hvorfor gør den det - har man ikke altid lyst til at al vandet cirkulerer ?

Bypass -Hvad præcis mener du med det. Det kan være jeg skulle ring til dig på et tidspunkt carsten, så kan du sikkert forklare mig hvad der egentligt sker

Teske

Svaret d. 2014-06-11 09:03:05


Julian - Den lille køler du har sat på.

Jeg kan se at siden med den ene udgang har du sikkert sat på slangen mellem køler og vandpumpe !

Den side med de to udgange - Den ene går vel til toppen - hvor varmehanen normalt sidder.

Men den anden udgang, hvor har du ført den hen ?

Hilsen Thomas

Teske

Svaret d. 2014-06-11 09:14:24


Du ringer bare.
termostaten skal først åbne, når motoren er varm. Vandet skal kun cirkulere inde i motoren, indtil den er driftsvarm.
By pass slangen er netop for at skabe cirkulation inde i motoren, indtil termostaten åbner.
Men på nyere Minier er den droppet, så BL må have konkluderet, at den er unødvendig, eller........
Der er nok nogen, der har den tekniske forklaring.
Man kan så bore et 4-5 mm hul i termostaten, så der netop er en lille smule cirkulation.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-06-11 09:19:58


Altså på den lille køler? den har jeg bare blændet af... manifoldet er kølet, så vandet går igennem den, videre til et T-Stykke der deler mellem varmeaperatet i kabinen og til ekstra køleren, ud af ekstra køleren bliver det delt igen, til varmeaperatet og til bagened i toppen.
Jeg har monteret en stor kugle ventil i kabinen til at styre varmeaperatet med, så de to kredsløb er uafhængige. dvs, at vandet hele tiden ryger igennem den lille køler.. der er 4 afgange i den lille køler, 3 store og en lille, og jeg har blændet den lille og den ene store af.

Det fungere fabelagtigt. og koster virkeligt ikke ret mange penge.

Jeg har så en el-fan uden på den store køler der suger som jeg tænder i kø og langsom kørsel. Og så har jeg klippe 3cm af alle bladene på den gule plastik fan, så den skubber ved alm kørsel.

det virker for mig.. og faktisk rigtig godt..den ligger hele tiden lige over N, og hvis den stiger lidt tænder jeg el-fan'en, så falder den meget hurtigt ned igen til der jeg ka' li' det. og jeg har ikke andet varme i kabinen end jeg gerne vil ha.
:-)

julianfalck

Svaret d. 2014-06-11 10:00:24


Kanon - Jeg tror jeg skal ud af købe en sådan køler. Jeg har også en manifold til vand køling- så kan den endelig komme i brug.

Tak for hjælpen

Teske

Svaret d. 2014-06-11 10:27:36


:-)

julianfalck

Svaret d. 2014-06-11 11:18:01


1,5 omgang på blandingsskruen så blandingen blev federe. Så blev den ikke varm mere

Teske

Svaret d. 2014-06-11 21:52:30


:-) igen...

julianfalck

Svaret d. 2014-06-11 22:57:45


Tilbage