Catch tank

2014-05-08 15:10:26

Hej

Den forrige ejer af min Mini har sat en lille beholder på som er tilsluttet udluftninger på motoren.

Er der nogen grund til at have denne, eller skal jeg bare sætte to små filtre på i stedet for?

Lasse

Laze

Strengt taget skal de til en studs på karburatoren, så motoren forbrænder oliefimsen.
Men der findes da nogle små smækre KN filtre, som nogen bruger.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-05-08 15:21:01


At smide tilbage i forbrændingen skaber også et lulle nyttigt undertryk i krumtaphuset der godt kan formindske de småblødninger der normalt er :-)

julianfalck

Svaret d. 2014-05-09 00:44:32


Hej Lasse

Den bil der ligner jo efterhånden en racer, og her gælder det (FIA spec.) at du har en "oilcatchtank" på min. 2 liter! jeg har selv sat en Mocal i som jeg købte hos Demon Tweeks i GB. Du må for guds skyld ikke sende disse oliedampe i indsugningen hvis du har en godt og grundig tunet motor i. Jeg prøver lige og ligge et billede op hvis jeg kan få det til at virke. Og ja ja jeg ved godt det motorrum ikke er færdigt endnu.

MVH
Morten

MI

Svaret d. 2014-05-09 20:39:36


Er der et billede nu??

MI

Svaret d. 2014-05-09 20:58:16


Det kan ses på din profil. Niels

skrotspeed

Svaret d. 2014-05-09 23:26:01


Det er på samme måde den sidder i min. Samme tank dog kun 1 liter. Fik også læst at det sænker oktantallet at sende det tilbage. Ved ikke hvor meget det må sænkes inden 95 oktan bliver for lavt til en kompression på 10,5:1. Nok sikre bare at undgå det. Jeg finder et nyt sted til tanken da den sidder i vejen for det nye luftfilter, samtidigt med at den ikke var sat pænt og havde alt for store armerede slanger på hvilket der ikke lige er grund til.

Laze

Svaret d. 2014-05-10 07:32:39


Ja lige nøjagtig. Der er også nogen som sætter den ude i inderskærmen for ikke at den fylder i det i forvejen lidt trængte motorrum, især hvis man har bremseforstærker monteret.

MI

Svaret d. 2014-05-10 08:42:20


Ja jeg må se hvor den skal være. Nu skal jeg bare finde nogle slanger til den.

Laze

Svaret d. 2014-05-10 14:38:47


Den sænker oktantallet - teoretisk.. Det er mest en akademisk forskel, medmindre du kører på motoren på ekstremerne. (f.eks. 270Hk på en 2.0'er). Som Julian også siger, så er det med til at "ventilere" i bunden, så du har mindre stress på pakdåser mv.

..Hvis du skal have en catchtank på - så sørg for at få en ordentlig en. Alle de billige er blot en beholder. Der skal være "fælder" hvor du kan få skilt olien fra luften, så du ikke sender oliedampe ud - men i højere grad "ren" luft. Fra tanken bør der være et overløb (eventuelt blot i bunden) tilbage til bundkar, så slipper du for at tømme den i tide og utide.

Jeg kører forøvrigt kun på Oktan 99 - også 10:5 i kompression, og noget højere dynamisk kompression pga. std. knasten.

tb205gti

Svaret d. 2014-05-10 19:22:49


Tilbage