Udluftning

2014-05-06 12:31:38

YES! Fik endelig startet minien op medden nye top og nye manifold - og den lyder noget anderledes og bedre end før :)

..Men jeg kan ikke helt få den udluftet korrekt, der er jo ingen udluftningsskruer som jeg ellers er vant til. Hvordan er proceduren for udluftning?

Hvordan er det med efterspænding af toppen, skal den efterspændes når den har haft driftstemperatur og er kølet af igen?

tb205gti

Du skal have varmeaperatet fuld åben, fyld køleren langsomt op så luften kommer ud .Luk dækslet og varm motoren op til normal drift temperatur. Lad motoren blive kold og efterfyld derefter køleren. Jeg ville efterspænde efter at have kørt nogle hundrede kilometer, og justere ventiler og tænding igen.Måske nogen ved hvad rep. manualen siger, jeg har ikke kunnet finde det. Niels

skrotspeed

Svaret d. 2014-05-06 13:01:45


ok, varmeapparat er åbent. Den må bare få lov til at køre til den bliver driftsvarm så. Eneste problem er at CooperFreeFlow manifolden går på studsen til benzinpumpen, så havdelen af den benzin den pumper ryger direkte ned på jorden - resten går til karburatorerne.

..Facet pumpe bestilt, gad vide om jeg overhovedet får mulighed for at køre i bilen i år.. :)

tb205gti

Svaret d. 2014-05-06 13:52:56


Har lige skiftet toppakning på min..

Fik at vide af de kloge hoveder, at når jeg var færdig skulle jeg starte motoren op, lade den kører sig driftvarm i tomgang, altså ikke kører i bilen og ikke gasse den op. Når motoren er varm 75-80 grader så skulle jeg stoppe den og efterspænde..

Det har jeg gjort, og det virker indtil videre :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 2014-05-06 16:37:47


Pas nu på med benzin ud over alt. Det viile være træls med en brand.

skrotspeed

Svaret d. 2014-05-06 17:09:04


Hvis man har købt en ny thermostat, er der desværre ikke boret noget udluftningshil i dem.
I gamle dage var der isat en ventil, så luften kunne passere når thermostaten er lukket, men på de nye er der ikke noget hul, så der skal man bore et hul på ca. 2 mm så luften kan passere, ellers kan det være umuligt at fylde kølersystemet op.
På nyere Mini'ere er der muligvis et by-pas system så det ikke er aktuelt om hullet er der eller ej.
Peter Mogensen

Peter M

Svaret d. 2014-05-07 21:00:19


Der er hul i den. :)

tb205gti

Svaret d. 2014-05-08 08:49:42


Tilbage