Omdrejningstæller

2014-04-28 17:16:05

Hej, er der andre der har problemer med at sætte en moderne omdrejningstæller i Mini'en?

Det er et Autometer instrument og der sidder elektronisk tænding i Mini'en.

Ved tomgang virker det som om at den viser rigtigt, men der følger ikke med når omdrejningerne stiger. (f.eks når motoren går 4500 RPM viser instrumentet ca 2000)

Jeg tænker at det er signalet fra tændspolen der ikke er "pænt" nok ved højere ondrejninger til at instrumentet kan afkode det og tænker at dette kan løses ved at lave et lavpas filter på signalet.

Er der eller nogle gode bud derude?

Lasse

Laze

Er det en omdrejningstæller, der kan indstilles, afh. af cylinderantal?
Der er også forskel på, om de er strøm eller spændingsstyrede.
Men der findes vist et diagram over noget elektronik, der kan "rense" signalet...
..........leder lige.............
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-04-28 18:37:30


http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CDkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.nonlintec.com%2Fsprite%2FSprite_Electronic_Tach.pdf&ei=Q4ReU4yPF8WxywP14YHABg&usg=AFQjCNFhdWwTepHqLozmyjECR-xTe__OOA&sig2=sV2GtbP5ORbq8nRu_krnPQ&bvm=bv.65397613,d.bGQ

Det var satme lidt af en adresse.
Nå, men hvis du bladrer lidt nedad, dukker der et lille diagram op. Måske det kan anvendes.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-04-28 18:41:33


Det var noget i den stil jeg tænkte på at lave. Det er da et forsøg værd for der koster jo ikke mange øre de dele der skal bruges. Man kan købe et filter til en 320 kr men jeg er jo ikke sikker på at det løser mit problem og så er det jo dumme penge:-)

Jeg talte med Heine igår og han nævnte at en elektronisk tænding har et noget svagere signal end en med platiner.

Jeg må arbejde lidt mere på sagen, nu står den på kompressions øgning og dysning så motoren kommer til at spinde optimalt :-)

Lasse

Laze

Svaret d. 2014-04-29 09:53:01


..Hvorfor ikke smide MegaJolt efter den?

tb205gti

Svaret d. 2014-04-29 11:01:58


Det lyder meget dyrt? Eller hvordan er det?

Laze

Svaret d. 2014-04-29 11:27:16


fandt lige et på Ebay til 350 pund så lidt koster det da. Jeg tager lige en snak med Jimmy Juelshøj senere i dag for han talte også om at vi skulle ændre lidt på kurven på min nuværende opsætning. (et nyt område for mig:-)

Laze

Svaret d. 2014-04-29 11:31:22


Det lyder spændende. Kan han bytte fjedrene i fordeleren?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-04-29 12:01:59


Jeg ved det ikke, han nævnte det kun i telefonen at man nok skulle ændre på kurven, hvordan ved jeg ikke, men det finder jeg måske ud af i aften

Laze

Svaret d. 2014-04-29 12:23:43


hej jeg bruger en racetech omdr.tæller, og den gjore det samme,jeg kører med en lucas elektronisk fordeler(65D´eren)...men fandt en lille kontakt der havde 4-6-8 stående på den, skiftede fra 6 til 4 og vupti

ps. fjedrene fra 850 tændingen funger fint i d65 fordeleren, de er stærkere, uvist af hvilken årsag

johnny b

Svaret d. 2014-04-30 08:38:29


Den står desværre allerede på 4 cyl så det hjælper mig ikke, øv. Jeg skal lige have et ossiliskop på signalet fra tændspolen for at se hvor forskelligt det er ved tomgang (hvor instrumentet viser rigtigt) og de højere omdrejninger hvor den viser forkert. Så kan jeg analysere resultaterne og se om et "filter" vil løse mit problem.

Jeg var nede hos Jimmy og han har skaffet et apparat som kan "aflæse" strømfordeleren og derefter kan den optimale fjeder findes, meget smart. Samtidigt skal der fjernes en millimeter på topstykket så den for 10,6:1, ny udstødnings manifold, en megaphone, andre dyser i weberen og Jimmys egne trompeter på weberen. Så skal den lille bil nok komme til at gå bedre :-)

Lasse

Laze

Svaret d. 2014-04-30 09:16:34


Denne her er din ven i nøden - og du ikke har adgang til et rigtigt 'scope. -> http://www.let-elektronik.dk/micro-digital-storage-oscilloscope-dso-nano-v-2-0.html

Jeg har brugt mit rigtig meget i de situationer hvor man lige hurtigt skal have en kurve og lidt data.

tb205gti

Svaret d. 2014-04-30 19:11:50


Ser meget smart ud. Mener dog at min far har et liggende hjemme i gemmerne.

Laze

Svaret d. 2014-05-01 12:51:29


har du tjekket at ledningen fra signal på spolen ikke går på stel et sted evt. ved gennemføringen, der skal ikke meget til før den spasser ud

johnny b

Svaret d. 2014-05-02 13:29:54


Tilbage