kølesystem

2014-04-23 23:02:57

Jeg har en special 1100 der har fået et issue jeg ikke lige kan greje..
Nu hvor der er blevet varmere i vejret er den begyndt at blive megavarm selv efter få km. Den "brækker" en masse meget varm kølevand ud af overløbet på siden af køleren.
Når temperaturføleren i kabinen viser normal er der rigeligt varme på varmeapperatet men efter at det har kørt i meget kort tid, er det kun kold luft der kommer ud. Når jeg så har kørt lidt mere, står temperaturmåleren i bilen lige under HOT.

Jeg har målt temperatur på kølevandet og den siger lige under 90 grader.

Jeg tænker om det måske kan være termostat eller måske vandpumpe, tidligere ejer fortalte at han næsten lige har skiftet vandpumpe på bilen så jeg tror ikke det er den men måske, man kan aldrig vide.

Hvad er minifolkets bud på hvad der kunne være galt?

På forhånd tak.

minimania

Prøv i første omgang at skifte termostaten.
Om den evt. er ny, er ingen hindring for at den kan være defekt.
Termostaten er også det billigste sted at starte ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-04-24 09:47:54


Tag dækslet af start motoren. Bobler det i vandet er det nærmer toppakningen. Ingen varme er som regl mangel på vand i systemet. Du skriver ikke om den mangler vand.

austin7

Svaret d. 2014-04-24 12:16:11


Har luftet kølesystemet ud samt trykprøvet. Det var umiddelbart ikke toppakning eller andet grelt.
Kølerdækslet så til gengæld ikke godt ud i pakningen, så der er bestilt et nyt samt en ny termostat da jeg alligevel skulle have nogle nye bøsninger hjem til kødbenet. Så må vi se :)

minimania

Svaret d. 2014-04-25 23:52:58


Tilbage