Pinbolt knækket i blokken..

2014-04-15 17:36:16

Ak ja - det gik ikke bedre end at da min nye top skulle monteres, så knækkede der en pinbolt i blokken. Det er en af de bagerste - og den er knækket helt nede i blokken.

Det gik ellers så fint.

Topstykke fræst og planslebet til 18cc kamre - check
Lommer fræst i blokken - check
Ventiler slebet - check
Nye olietyve - check
Dobbelt fjedre - check
Ny Freeflow manifold med powerwrap - check

Og så knækker der en pinbolt idet jeg skal spænde det sammen. :/ LÅÅÅRD!

Der er ikke plads til at svejse en møtrik på, og bolten er vel så hård at man ikke kan trække den ud med en ornepik?
Er min eneste mulighed at helicoil'e den?

tb205gti

Hvis du kan komme i nærheden af en tig svejser kan man slibe en bolt spids og så tigsvejse den ovenpå pinbolten. Hvis den knækker af så prøv nogle gange. Det er en mulighed

Ture Øster

Svaret d. 2014-04-15 19:35:31


Har desværre kun adgang til MIG-svjeser. :/

Der er _måske_ nok bolt tilbage til at lægge en møtrik over og svejse indvendigt, jeg er bare bange for at den får fat i blokken, også selvom den er støbejern.

Er de originale pinbolte strækbolte? Det undrer mig at den knækkede, jeg havde momentnøglen på 65Nm som Haynes foreskriver, den knækkede inden nøglen var i nærheden af at klikke.

tb205gti

Svaret d. 2014-04-15 20:32:09


Billede:

http://minispeed.dk/mypics/mypics/knaekketbolt.jpg

tb205gti

Svaret d. 2014-04-15 20:37:24


Den sidder fristende tæt på kanten, til at prøve med at svejse en møtrik på.
Men evt. bor så stort et hul, du tør, og så prøv med en ornepik.
Dem har jeg godt nok knækket et par stykker af, men det skal jo ikke være en hindring, for at du kan prøve ;-)
Der er vist også nogle, der har haft held til at smadre en unbrako bit ned i et passende hul, og så skrue stumpen op.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-04-15 23:40:00


Brug en kraftig skive til start. Så svejs en møtrik på. Skiven fordi så kan du komme til at svejse.

austin7

Svaret d. 2014-04-16 09:05:23


Prøv med en kørner i den ene side af bolten og slå den løs.
God ide med en stor skive først.

jenskbh

Svaret d. 2014-04-16 20:18:43


Prøv at finde en magnet boremaskine , så kan du bore et helt presis hul i den og trække gevinnet op til sidst ..

Fidde

fidde

Svaret d. 2014-04-17 09:01:38


Mit problem er mest af alt tiden - jeg havde tiden til at rode med den her inden påske, men når vi kommer om på den anden side, så er tiden igen ekstremt knap.

Det ender med at jeg sender den ned til Johnny, her efter påske.

tb205gti

Svaret d. 2014-04-17 19:11:18


Jeg var så sur og irriterert da den knækkede at jeg ikke gad rode mere med bilen. Lidt dumt egentligt, for det tog ca. 20 sekunder at få resten af bolten ud. En dorn og en lille hammer - og den drejde helt fint ud. :)

..Nye bolte er bestilt. (og ny kølerslange og pinbolte til termonstathuset. :)

tb205gti

Svaret d. 2014-04-19 13:58:11


Fint at høre.
Så er du på rette vej igen.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-04-19 15:49:25


da du skrev det første indlæg, fik jeg den her følelse man får når man ser en på cykel der knækker kæden og gutten lander på stangen....aargh..heldigt at den var til få ud

johnny b

Svaret d. 2014-04-23 08:45:46


Så fik jeg et partimer til at skrue igen. nu er toppen spændt på - og nu med korrekt moment. Jeg havde ved en fejl fået sat momentnøglen til 7.5Kg og ikke 5.5.. Den nye Maniflow Freeflow manifold med powerwrap er sat på, og der er kommet ny kølerslange til 1275 toppen. Men hov.. der skal jo også bruges andet beslag til køleren - nå det må jeg selv fabrikere til den..

Den skal nu blot have olie og vand på - så kan jeg starte den op. :)

tb205gti

Svaret d. 2014-04-28 18:30:55


Og vi glæder os :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-04-28 18:32:53


..endelig kom der tid til at skrue lidt mini igen. Det er ikke helt let når man er ved at flytte i hus der skal laves lidt ved inden indflytning, to børn og fuldtids+ arbejde. :)

Eneste ting der mangler lige nu er egentlig nyt beslag til køleren, den er fikseret med strips i øjeblikket.

Men den har været startet op og jeg har kørt lidt små ture i den for at få den rystet sammen. Og hold da op... Det er en upgrade der kan mærkes. 12G940 med 10:5 i kompression og Maniflow freeflow manifold. Den trækker noget bedre nu, både bedre moment i mellemområdet og mere effekt i toppen - det er meget tydeligt at der er sket noget. :) Udstødningslyden er blevet dybere og mindre "metallisk" end før. Måske fordi den med det enkelte rør er lettere at få tæt. :) Den laaarmer dog stadig rigeligt når den får gas. (RC40 to potter)

Eneste ting jeg skal have fundet ud af er hvorfor den "rasler" nu. Jeg har stillet ventilerne til 0.3mm på udstødningen og 0.25 på indsugningen, det bør vel være fint? Min vandpumpe og generator larmer fordi de ikke er centreret korrekt - men sådan har det været i hele den tid jeg har ejet bilen. Jeg synes bare at den rasler mere end den gjorde før. :/ Det kunne godt være knastkæde raslen. Jeg har monteret toppen med dobbelt fjedre, det vil jo give mere belastning på vippeøj mm. men kan det give mere raslen fra knastkæden?

tb205gti

Svaret d. 2014-05-19 22:18:19


Har du kylet enkeltkæden over skulderen?
ventilspillerum skal være 0,3 mm hele vejen, ihvertfald på standardknasterne. Og justeret varm, som en kendt mand i Thisted siger ;-)
Jeg syntes ikke en komplet RC 40 larmer voldsomt, men det er måske alderen, og den medfølgende forringelse af hørelsen..........
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-05-20 11:17:05


Nej, den kører stadig enkelt kæde - og det bliver den nok ved med indtil vinteren hvor jeg håber at kunne pille motoren ud og give den en overhaling.
Når den skal skiftes, så tror jeg jeg går efter et tandremskit istedet for dobbelt kæde.

tb205gti

Svaret d. 2014-05-20 14:40:56


kommer du ud på stranden i aften?

julianfalck

Svaret d. 2014-05-21 12:19:37


Tilbage