Helbur iMini

2014-01-18 18:55:00

Hej er der nogen der ved om det er lovligt at køre med helbur på "Vejen" ???

oggy

Det er ok. Min synsmand havde undersøgt det for mig og sagde at det er fuldt lovligt.

Lasse

Laze

Svaret d. 2014-01-18 21:19:55


Tak lyder godt ved du hvor man kan købe et til fornuftige penge??

Mh Jesper

oggy

Svaret d. 2014-01-19 20:04:36


Hej
Jeg har fuldt bur i en af mine. der er ingen problemer. Med du skal nok undersøge det lidt. for er sikker på buret skal være F.I.A. godkendt før det er lovligt. men er ikke sikker.

Turbo Mini

turbo mini

Svaret d. 2014-01-19 20:12:46


Hej

Det er tilladt at køre med bur I bilen, så længe man ikke hindrer ind og udstigning. Buret behøver ikke at være FIA godkendt. Denne regel bruges kun ved konkurrencer.

/Kenneth

KennethDK

Svaret d. 2014-01-20 08:56:59


Så længe det er til gaden kan i for den sags skyld lave et bur selv (hvis det primært er for at se "sporty" ud). Er det reelt for sikkerhedens skyld ville jeg gå efter et banegodkendt bur, eller få en smed til at lave alle kritiske svejsninger og dimensionering af buret… Det er ret store kræfter der skal holdes hvis buret skal holde et reelt styrt!

Jeg svejste selv bur til min gamle beach buggy som også blev synet med det uden problemer. Det var dog primært optisk at buret tjente et formål. Havde jeg væltet i bilen havde glasfiberen krøllet sammen alligevel, så buret var nok ikke til den store gavn sikkerhedsmæssigt.

Jacob

Svaret d. 2014-01-20 17:25:24


Tak for de dejlige svar:)

Er der nogen der ved hvor man kan købe det herhjemme?? eller er der en herinde der har et de vil af med?

Mh Jesper

oggy

Svaret d. 2014-01-20 20:40:36


Hej Jesper, jeg ved desværre ikke hvor du kan købe et herhjemme, mit er fra england.

Lasse

Laze

Svaret d. 2014-01-20 20:45:45


ok må høre om åkm har et liggene

oggy

Svaret d. 2014-01-20 22:26:36


Jeg har lige købt et FIA godkendt hos mg center.
3217,- for forenden. og 1915,- for bagenden. ekls moms.
henter det i starten af feb. i ålborg. Hvis det er kan jeg køre et med hjem til kbh? så spare du lidt fragt.

tal med heine pedersen. mascotcenter@mascotcenter.dk

julianfalck

Svaret d. 2014-01-21 09:54:49


Man skal selvfølgelig støtte de hjemlige forhandlere, men tag evt. og kig på dette bur. (min kollega købte et til en NSU, og det er I fin kvalitet)

http://www.rallyshop.it/index.php?main_page=index&cPath=30_254_342_3593_3594

€550 og gratis fragt fra Italien...


/Kenneth

KennethDK

Svaret d. 2014-01-23 08:57:27


Ved Minisport i England kan man få et Fia godkendt bur komplet til 3200kr med engelsk moms + fragt Niels

skrotspeed

Svaret d. 2014-01-23 11:36:12


Da jeg - i sin tid - lavede min Cooper S om til "racerbil" til brug i bakkeløb, overvejede jeg at sætte bur i, men valgte det fra, fordi jeg derved var nødt til at køre med hjælm på hele tiden, altså også på landevejen. Med et tykt jernrør så tæt på hovedet, turde jeg ikke andet.

Boman

Svaret d. 2014-01-23 20:29:15


min skal er så tyk, så det gør ik noed ;-)

julianfalck

Svaret d. 2014-01-24 12:58:12


Er du også så stærk, at du ikke behøver sikkerhedssele - du kan vel bare "holde fast i rattet", hvis det går galt:-)

Boman

Svaret d. 2014-01-24 14:55:08


jeg tror jeg vælger at risikere en lille bule i tindingen ved ind og udstigning end at blive til mos hvis jeg ruller rundt på banen.

julianfalck

Svaret d. 2014-01-24 22:30:16


Jeg tænkte ikke på ind og udstigning, det kan jeg sagtens klare uden at støde hovedet på buret. Jeg tænkte på, hvis man bliver udsat for bare en lille påkørsel.

Boman

Svaret d. 2014-01-25 09:56:47


lille påkørsel, lille bule, smart car på 900kg med 70km/t, uden bur, død, med bur.. måske ikke død...
Plus hvis man giver den 100% på banen risikere man også at lave fejl, og rulle rundt. uden bur, sikkert kørestol, eller død, med bur... mjaaa... jeg kan ikke se et godt argument for ikke at køre med bur hvis man vil ræse i en blikspand. men du er jo sikkert en ren Fangio ;-)

julianfalck

Svaret d. 2014-01-25 16:15:59


Nej, jeg er ikke en Fangio!

Men jeg har set Minier der har været på taget. Normalt bliver de "bare" lidt skæve, men engang tog Kristen Svoger den store tur for enden af langsiden på Ring Djursland, efter et sammenstød blev bilen kastet flere meter op i luften, og landede på taget, hvorefter den tog flere "koldbøtter" inden den omsider holdt stille. Den forreste del af taget var trykket ned til motorhjælmshøjde, men fra midterstolperne og bagud var der næsten ingen sammentrykning, og Kristen Svoger kunne stige "uskadt" ud. Så ved "normale" væltninger holder taget.

Da jeg vurdere vælterisikoen lav, og chancen for at slå hovedet mod buret ved en påkørsel på landevejen større, og jeg ikke ønskede at køre med hjælm på landevejen, valgte jeg buret fra (derved sparede jeg også nogle kg).

Svaret d. 2014-01-25 17:01:51


Tilbage