Motor ud af SPI mini

2014-01-18 17:37:04

Hej Allesammen,
Næste lørdag skal jeg hive min motor og gearkasse ud af min Mini Cooper SPI.
Det er første gang jeg skal gøre det, og derfor skriver jeg lige herinde.

Er der nogle kritiske punkter undervejs jeg skal være obs på, eventuelle tips/tricks og kræver det specialværktøj udover motorkran osv.

Vh. Jonas Berner Bruun

jonasb

Bare husk at sætte den i bakgear, så er det nemmere at få rørstiften til gearskiftet ud:).
Det kan også være en fordel at pille generatoren af, giver lidt mere plads.
Klokkerne til trækakslerne kan også godt drille lidt, et lille koben til at få dem til at slippe låseringen, når du har løftet motoren lidt..
Det er vist det, god fornøjelse :)..
Mvh.
Gomme

Gomme

Svaret d. 2014-01-18 19:40:23


Hej alle sammen jeg er ny på siden og har købt et projekt og i nærmeste fremtid skal jeg også have motor ud ..... jeg har dog læst at det er langt nemmere at pille forbroen ud med kværn på ... følger nysgerrig med i denne tråd

Mik

Svaret d. 2014-01-18 20:02:08


Jeg undre mig over nybegyndere ikke starter med at købe eller finde en rephåndbog på nettet. inden de kaster sig ud i større opgaver. Jeg har selv skruet biler i 44 år, og det første jeg gør når jeg køber en brugt bil som jeg ikke har haft i det mærke eller model er at anskaffe en Haynes rep. manual eller en af de tyske. Bøger fåes til gode priser hos bigersbilligebilboeger.dk 145kr for brugte od 245kr for nye, eller hos Kostersboghandel.dk plus andre netboghandlere. Her et link til en gratis håndbog på nettet http://www.dbhome.dk/allanl/austinseven/filer/Mini_manual_paa_dansk.pdf sikkert en bruger her indefra, så undskyld for brug af link til din side. Niels

skrotspeed

Svaret d. 2014-01-19 11:23:26




skru de øverste bærekugler af så hjulene hænger alla back to the future style, så kan akslerne komme fri.
husk af med olie og vand først.
første gang gjorde jeg det med reb, anden gang med et løfteøje skruet i den midsterse foreste støtte bolt. et stykke 4-5mm metal, et hul i hver ende, og bøj det 90grader ved det ene hul. og løft den i det. så kommer den lige ud.
Jeg tog ikke generator ud...
husk speedometer kabel når du kan nå det.
Når du har alting ude, svejs et par friske møtrikker på motorophængene, så bliver livet lettere når den skal i igen.
:-)
første gang tog det mig ca 5timer. anden gang halvanden time. så med et par tricks er det ret nemt. :-)

julianfalck

Svaret d. 2014-01-19 12:15:49


Super - mange tak for god info. @skrotspeed, så har jeg såmænd allerede 2 haynes manualer liggende på lager. Men lidt praktisk erfaring, eller små tips og tricks direkte fra ejere kan efter min erfaring nogle gange kaste et lidt andet/godt lys på en og samme opgave. Men tak for linket, den er hermed lagt ind som bogmærke :)

Planen er at motoren skal bores en overstørrelse op, nye stempler, ventiler + div. hertil, skarpere knast, diverse lejer skiftes og så en grundig gennemgang af gearkasse. (den er allerede udstyret med 1,5 vippetøj og bananmanifold.

Mens at mekanikken er ude, er min plan også at tilføje negative camber beslag/arme både for og bag - som jeg kan se det er det lidt plug-and-play at få monteret. Er det også rigtigt nok?

jonasb

Svaret d. 2014-01-19 18:30:13


Hej jeg ville tage for broen med ned. Det er nemmer at samle den igen og især når det er første gang. Da du så samtidig kan gå det hele efter før du samler igen.
Det med mit link så er hjemme siden ændret så nu skal man have login. Jeg har alle manualer liggende lige fra 1959 og til 2000 som pdf filer. Allan
Austin7.dk

austin7

Svaret d. 2014-01-19 19:02:34


Bilen blev renoveret totalt i 09, så eftersyn af forbro, bremser, mm. behøves ikke. Jeg vil forsøge mig med min faders motorlift, donkrafte og så ellers gå i krig med det. Deadline for total afmontering er søndag morgen, så jeg skal selvfølgelig nok opdatere omkring hvor elefant det er gået mig undervejs.

Jonas

jonasb

Svaret d. 2014-01-19 22:13:23


Hej Jonas.
Hvilken knast har du tænkt dig at bruge?
Indsprøjtningssystemet kan nemt få kvaler med ændringerne.
Til Spi modellen kan men vist få en programmerbar styrebox.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-01-20 10:31:45


Jeg har kig på piper cams METBP270 som er en fast road knastaksel til SPI mini. Jeg har endnu ikke set at det skulle være nok til at ændre styreboxen.
(http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product.php?pid=METBP270I)

Men skulle det nå dertil så må lortet laves for alvor, for så skal der også pilles ved al den forbandede elektronik! ;-)

jonasb

Svaret d. 2014-01-20 19:07:23


Dens åbningstider ser heller ikke så vilde ud. Mon ikke elektronikken kan klare det, trods alt ;-)
Jeg var bange for, at du var på vej ud i noget 285 graders knast, eller værre ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-01-21 11:37:29


jeg glæder mig nu til de 286 grader... 276 var lidt kedelige ;-)

julianfalck

Svaret d. 2014-01-21 13:36:51


Frisk ung mand ;-)
Fundet en anden nål også?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-01-21 16:26:17


Ja det ville være sjovt hvis jeg lige kunne nå op på de grader uden at blive begrænset af ecu'en men jeg skal også have en motor der kan køre i byen uden at skulle pines for at yde optimalt :)

Jeg er idag gået igang med at splitte motorrummet ad, og planen er at jeg skal levere motoren til ham der skal udføre den del af arbejdet, på søndag. Så må jeg også lige høre ham hvad han har af fikse ideer ifht knast og eventuel computer mm.

jonasb

Svaret d. 2014-01-21 18:02:43


Så er motor og gearkasse afleveret til komplet gennemgang, og resten af bilen er blevet sendt til maler da fronten kunne bruge en touch-up og jeg havde en ny motorhjelm der skulle lakeres under alle omstændigheder.

I løbet af de næste 2 måneder, skulle jeg gerne kunne have bilen hjemme og klargøre resten af "maskinrummet" og så sætte en sjov og gennemtjekket motor derned i !

jonasb

Svaret d. 2014-01-28 10:54:53


Hurraaaa!!! :-) Jeg køre med AAM

julianfalck

Svaret d. 2014-01-28 13:25:36


Jep. Planen blev som følger: Topstykke bearbejdet, nye ventiler, sæder og en let portning. Blokken bores en overstørrelse, nye stempler, afbalanceret krumtap, skarpere knast, lettere svinghjul, ny kobling og så ellers nye lejer hele vejen rundt! Føj det bliver spændene.

jonasb

Svaret d. 2014-01-31 10:06:55


Hej. Hvad regner du ca med sådan en omgang koster?.

Overvejer det selv på en 1275 motor jeg har stående.

KarstenK

Svaret d. 2014-01-31 20:57:21


Jeg håber på at kunne holde mig under 20.000 men jeg ved det faktisk ikke! Jeg skal selvfølgelig nok sørge for at opdatere efterhånden som processen skrider frem.

jonasb

Svaret d. 2014-02-02 22:44:30


Tilbage