2014-01-09 13:03:44
Hej, jeg skal have omrokeret lidt på oliekøleren i mini'en samt indført en termostat i systemet, hvilket den tidligere ejer ikke lige overvejet. Man kan få en "skive" man sætter mellem oliefilteret om der hvor den monteres normalt som både har udtag til køleren, plads til en temperatur føler samt en termostat. Umiddelbart kan jeg få to størrelser slanger som med hjælp af en nippel kan monteres på det 5/8 UNF gevind der hvor olien forlader blokken for at løbe ned til oliefilteret. De to slanger er med en indvendig diameter på 4,83mm og 8mm. Er det ikke bare at vælge den med en diameter på 8mm eller hvad? Er der ellers andet jeg burde overveje?
Lasse
Jeg tænkte mere på denne type:
http://www.maperformance.com/mocal-oil-cooler-adapter-w-built-in-thermostat.html
End den der blev forslået fra minispares.
Lasse
Den kan du da også bruge, hvis den passer på filterhuset på en mini.
skrotspeed
Svaret d. 2014-01-09 13:12:26
Jeg slipper bare for en masse slange samlinger og for at skulle finde et sted at montere minispares termostaten.
Lasse
Laze
Svaret d. 2014-01-09 13:56:51
Du skal ihvertfald vælge størst diameter slanger.
Den med 4,83 mm. er vist det rene selvmord ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 2014-01-09 15:36:30
Ja det virker for lidt. Men mon ikke 8 mm (indvendigt) er nok? Næste nummer er 11 mm der er problemet bare at de ikke lige har en adaptor fra 5/8 UNF til den slange med 11 mm lysning.
LAsse
Laze
Svaret d. 2014-01-09 15:49:14
Selv om min Cooper S er født med oliekøler, har jeg valgt ikke at bruge den. Det et vigtigt, at olien ikke er for kold, og det bliver den nemt, hvis man anvender oliekøler. Jeg har også prøvet oliekølertermostatvejen, men man kunne kun få den med en 74 grader termostat, og der er for lavt. Jeg kører på moderne fuldsyntetisk olie, og det håndterer høje olietemperaturer fint.
Fra dengang man ikke havde permanente fartgrænser ved jeg, at det er først ved hastigheder/omdrejninger over 125 kmt/5000 RPM, at der problemer med olietemperaturen. Det er høje omdrejninger, der genererer høje olietemperaturer (ikke belastningen).
Jeg har kørt bakkeløb, og almindelig gadekørsel, og der er ingen problemer med olietemperaturen.
Jeg har altid kørt med olietemperaturmåler, det er et must på alle hurtige minier.
Hvis man kører egentlig race, især langdistanceløb, er en oliekøler selvfølgelig nødvendig.
Boman
Svaret d. 2014-01-09 16:03:09
Halløj Lasse
Fin Mini!
Jeg ville nu nok også gå efter en 8mm, og jeg skal også selv til at have det der på. Hvis jeg må anbefale en til at sørge for at du får det rigtige der passer på ville jeg kontakte ham her: http://www.aaskov-motorsport.dk/
Ham har jeg god erfaring med til den slags opgaver, og så mere så du får de rigtige fittings m.v. alt efter hvad du skal bruge selvfølgelig.
Morten
MI
Svaret d. 2014-01-09 19:18:02
Jeg kigger lige på linket. Jeg har også hørt mange sige at køleren ikke er nødvendig, men nu har jeg den jo, men jeg vil heller ikke køle olien for meget. Har fundet en termostat der slår til ved 85-90 grader så det burde være ok, med en god gammeldags olie. Det kan jo være det viser sig at der ikke løber meget olie ud i køleren nu når termostaten kommer på, men så har det muligheden skulle den blive for varm.
Lasse
Laze
Svaret d. 2014-01-09 20:26:38
Jeg havde også sat en oliekøler i min gamle S´er. Det første jeg gjorde var, at dække den til ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 2014-01-10 11:19:02
Jeg har olie termometer i. Det viser at det er en fordel for mig at have en olietemperator på til at varme olien op. Fartvinden på bundkaret køler en hel del.
mini thirty
Svaret d. 2014-01-10 14:15:42