Bremser igen igen

2013-11-07 20:35:51

Endnu en bremsetråd..

Min mini havde i starten af sommeren en tendens til at overbremse bagpå - dette blev justeret i forbindelse med syn af Johhny. Nu har jeg sat nye tromler bagpå med indbyggede spacere (84+) og nu efter lidt kørsel hvor tromlerne er "kørt til" er den begyndt at overbremse bagpå igen. Kan dette justeres væk, eller skal jeg til at skifte hovedcylinder og reduktion?

Det er en 77'er med tromler for og bag.

tb205gti

Det kan jo være forbremserne, der ikke fungerer ordentligt, så du træder hårdere, og derved får overbremsning i bag.
Den burde vel være diagonalt opdelt. Så medmindre det kun er et af baghjulene, burde hovedcylinderen nok virke.
Vender bakkerne korrekt på bagbremserne?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2013-11-07 23:54:09


Er der skiver for eller trommel..

Fidde

fidde

Svaret d. 2013-11-08 22:46:33


Jelshøj: Nye bakker og cylindre for og bag - de vender korrekt. Bremserne blev adskilt og renset i forbindelse med syn for ~2 måneders tid siden.

Eneste ændring siden den blev synet er nye tromler bagi. :/

Jeg ved ikke om den blokerer begge hjul bagi - den trækker voldsomt til højre når man træder pedalen hårdt ned.

tb205gti

Svaret d. 2013-11-12 14:14:02


Hm..............
Den er vel diagonalt opdelt?
Mere udluftning i første omgang. Selvom det er nemt at sidde og sige ;-)
Et dårligt bremsende baghjul kan efter min erfaring, ikke ligefrem få bilen til at trække voldsomt mod højre/venstre.
Så er det jo lige med at definere; voldsomt ;-)
Men evt. kunne du jo prøve at sætte de gamle tromler på, om ikke andet, så for lige at udelukke, at de har indflydelse på skævbremsningen.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2013-11-12 15:16:46


Hvis den trækker kraftigt til den ene side, er det foran, der er noget galt. Medmindre den er diagonalt opdelt, så kan det være justering/udluftning. Det kan man konstatere ved at "pumpe" bremsen, altså at den trækker til den ene side første gang man bremser, men ikke når man har "pumpet".

Hvis det er sket efter man kun har rørt bagbremserne, tyder det på dårlig justering.

Boman

Svaret d. 2013-11-13 07:55:20


Det er ikke kun sket efter tromleskiftet bagi - den gjorde det også på de originale tromler inden den kom til syn. I og med den er gået gennem syn vil jeg antage at den ikke bremsede skævt til synet..

Har I en opskrift på justering? Skak jeg starte foran, bagi, diagonalt?

tb205gti

Svaret d. 2013-11-14 15:37:07


Du skal bare justere hvert hjul omhyggeligt, rækkefølgen er ligegyldig.

Boman

Svaret d. 2013-11-14 17:52:54


Hej ved syn må den have en skæv bremsning på max 30%. Da den på standen bliver prøvet flere gange og så bliver tromlerne varme (bedre virkning). Hvad med slangerne hvis de er gamle kan de være årsag til det. Allan

austin7

Svaret d. 2013-11-16 10:51:22


Hvordan kan slangerne være årsag til skævbremsning?

Boman

Svaret d. 2013-11-16 11:18:28


Gamle slanger kan gøre mange ting. Kan opføre sig som om der er luft i bremserne. Eller holde igen så bremserne hænger. Hvad med håndbremsen er der skævbremsning der for hvis det er ok så er det lige før jeg vil væde på at det er slangerne. Har nu kørt i 4 år uden at røre ved mine bag bremser og de havde ved sidste test en skæv bremsning på max 5%

austin7

Svaret d. 2013-11-16 17:01:49


Jeg har lavet Minier i 48 år uden nogensinde, at have oplevet andet end gamle møre slanger, aldrig skævbremsning eller hængende bremser pga. slangerne.

Luft eller "fjedring" kan kan - med et diagonalt opdelt bremsesystem - give skævbremsning - første gang man træder på bremsen!

tb205gti: er bremserne diagonalt eller for/bag opdelt?

Boman

Svaret d. 2013-11-16 17:21:47


Ja så har du hørt noget nyt i dag. Min 1964 hang i bremserne bag og dette viste sig at være slangerne.

austin7

Svaret d. 2013-11-16 17:39:44


Lars: Jeg ved det faktisk ikke. Sommeren har været præget af alt for meget arbejde og alt for lidt mini. Nu er sæson'en slut, så kan ikke rigtig komme videre før det bliver sommer igen. :/

Jeg må have den på en bremseprøvestand til foråret, det er vist eneste reelle mulighed for at se hvor fejlen er henne.

tb205gti

Svaret d. 2013-11-18 13:55:12


Det er meget nemt at se om systemet er diagonalt opdelt. Er der et eller to bremserør der går til bagbremserne henholdsvis forbremserne. Altså går den ene bremsehovedcylinder kun til for- eller baghjul, eller til det ene forhjul og et baghjul.

Boman

Svaret d. 2013-11-18 17:51:45


Kan kun bekræfter det med slanger. Skiftede min højre bremseslange og fik problemer med at den bremsede skævt. Kæmpede lidt med det, ind til en gammel mekaniker sagde at jeg skulle skifte den venstre slange os, med et bremsede den perfekte igen.

larskirk

Svaret d. 2013-11-21 09:27:49


Gummiet inden i slagerne kan løsne sig indvendig, så når du træder på bremsepedalen
blokerer slangen for gennemløb.Hilsen
Peter

Peter M

Svaret d. 2013-11-21 18:31:52


Tilbage