Justering af bremser

2013-10-06 12:01:47

Hej alle

Jeg skal have justeret bremser da den blokerer først på venstre baghjul.

Jeg har udluftet systemet og justeret på tromlerne bagpå.
Så den kan køre rundt med kun lidt modstand som der står i bøgerne

Er der nogen der kan fortælle hvordan i gør og hvad jeg evt har gjort forkert.

Den har skiver foran og et for/bag split system.

Den har en pressurr reducing valve foran.

Som om den trykker mere på bagbremserne en forbremserne

Kan nogen hjælpe
Tak

Thomas

Teske

Det kan være forkerte hjulcylindre bagi. Hvis diameteren er for stor, får du netop for meget bremsekraft.
Har prøvet det på en Mini med tromlebremser. "dejlig" udskridning i glat føre! Mums! :-(
Jeg ved så ikke lige, om trykreduktionsventilen helt kan kompensere for evt. forkerte cylindre.
Har du de smalle bakker i bagbremserne? Og vender bakkerne korrekt?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2013-10-06 13:05:32


Hvordkan jeg se om jeg har for kraftige bagpå. Om de er store eller små. Kan jeg måle på noget

Thomas

Teske

Svaret d. 2013-10-06 13:29:07


Du kan bare måle diameteren på den del, som bakkerne sidder i. Så vidt jeg husker, har den altid samme diameter som selve stemplet i bremsecylinderen, ellers måle under manchetten.
19 mm diameter er vist standard størrelsen med reduktionsventil.
Der har vist også været skrevet en del om den ventil. At den kan lave diverse ulykker, så at kyle den i jernspanden kunne jo være fristende ;-)
Og så netop regulere trykket til bagenden med cylindre med mindre diameter.
Noget helt andet, jeg kom til at tænke på. Hvis du har den moderne hovedcylinder med 2 forskellige diametre i, og har forbundet kredsene omvendt, så får baghjulene for højt tryk.
Hovedcylinderen hedder GMC227 og har indbygget niveaukontakt i låget. Den skal have nederste afgang til baghjulene.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2013-10-06 14:31:37


Tak carsten
Jeg må se på det
Thomas

Teske

Svaret d. 2013-10-06 17:00:02


Er den med skivebremser foran?

De kræver mere bremsetryk, hvorfor diameteren på bremsecylindrene bagpå skal være ret små.

Min Cooper S er monteret med følgende

http://www.minispares.com/product/Classic/Brakes/Hydraulics/Wheel_Cylinders/GWC1101.aspx?041002&ReturnUrl=/shop/classic/Brakes/Hydraulics/Wheel~Cylinders.aspx|Back%20to%20shop

Boman

Svaret d. 2013-10-06 17:23:26


Ja den er med skiver foran. Jeg må se på det.

Hvis venstre baghjul blokerer først skal man så stille lidt på skruen bagpå, så de blokerer samtidigt ?

Teske

Svaret d. 2013-10-07 07:11:05


Justering har kun noget med pedalbevægelsen at gøre. Det er trykket i systemet der giver bremseeffekten. Dog er to kreds bremsesystemet i mini lidt besynderligt. Hvis der er luft/manglende justering i den ene kreds, kan man opleve at den bremser dårligt når man træder på bremsen, men træder man et par gange på bremsen bliver det bedre. Hvis systemet er diagonalt opdelt, oplever man skævbremsning, er det opdelt for/bag kan man opleve at bagenden først bremser, anden gang man træder. (Jeg er glad for mit eet kreds system i min Cooper S).

Skævbremsning har - bortset fra diagonalt opdelte systemer - intet med justeringen at gøre. Det er et spørgsmål om cylindrene virker korrekt OG friktionen mellem belægninger og skive/tromle.

(En anden almindelig misforståelse er, hvis en bil trække skævt, skal man justere sporingen. Det kan være mange ting - men IKKE sporingen).

Boman

Svaret d. 2013-10-07 09:49:34


Jaa må erkende at min erfaring er 14 mm hjul cylindre bag og smalle bakker , såå kører det .
Meen giver ret i at det er sjovere for os der syns en baghjuls udskridning er feed så det brede bakker bag ..

Fiidde

fidde

Svaret d. 2013-10-10 19:32:27


Ja det kan være sjovt med en baghjulsudskridning ved lav fart, MEN hvis bagenden skrider ud under en katastrofeopbremsning i kurve ved høj fart, er det slet ikke sjovt.

Boman

Svaret d. 2013-10-11 07:37:35


Hej.

Jeg har talt med Georg - ÅKM. Han siger at det skal virke med 19 mm bagpå. Så er det noget andet som er galt ?

Måske den ikke trykker nok foran, måske de sidder fast eller ?

Hvordan tester jeg skiverne, for at se om de trykker som de skal ?

Nogle gode ideer til hvorledes jeg gør.

Og smalle bakker, vs brede bakker, hvordan ser jeg forskel ?

1000 tak for al hjælpen.

Thomas

Svaret d. 2013-10-14 11:25:43


Tilbage